سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدا در سپاس گفتن را بر بنده‏اى نمى‏گشاید حالى که در نعمت را به روى او ببندد ، و در دعا را بر روى او باز نمى‏کند و در پذیرفتن را بر وى فراز . و در توبه را به روى بنده نمى‏گشاید و در آمرزش را بر وى به‏بندد و استوار نماید . [نهج البلاغه]
روزها در گذر است، مطالب جالب
درباره



روزها در گذر است، مطالب جالب


امیر ل
آرشیو یادداشت‌ها
علی جنتی وزیر ارشاد:
از کاربران اینترنت جهان فقط 2 درصد ایرانی هستند
 
یکشنبه 11 خرداد 1393 ساعت 12:57
 
ایتنا- جنتی: وظیفه دولت فراهم کردن امکان دسترسی مناسب همه اقشار به فناوریها و آموزش فراگیر و تربیت نیروی انسانی متخصص است.
از کاربران اینترنت جهان فقط 2 درصد ایرانی هستند


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران در حدود 2 درصد سهم استفاده کنندگان از اینترنت جهان را به خود اختصاص داده و در رده 130 جهان قرار دارد گفت: از حدود 45 میلیون کاربر اینترنت در ایران، 40 درصد درگروه سنی 20 تا 29 سال هستند که علاقه ویژه ای به ابزارهای فناوری اطلاعات دارند اما محتوای موجود در این ابزارها، متفاوت از فرهنگ ایرانی اسلامی است.


به گزارش ایتنا از مهر، علی جنتی در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال مدیریت رابطه بین فرهنگ و رسانه های دیجیتال را از مهمترین دغدغه های سیاستگذاران کشور برشمرد و گفت: جهان امروز، جهان ارتباطات و رسانه‌ها است و هر کس که تسلط و برتری بیشتر و موثرتری بر فضای تولید و تبادل اطلاعات دارد، توان بالاتری در پیشبرد اهداف خود در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌یابد.

وی با بیان اینکه بسترهای تبادل اطلاعات دیجیتال، به واسطه پیشرفت‌های وسیع در حوزه فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌ای اصلی ترین نقش را در خصوص جابه‌جایی اطلاعات و مفاهیم برعهده گرفته‌اند افزود: امروز پیشرفت‌های فنی در عرصه فناوری‌های اطلاعاتی بیشترین تاثیر را در حوزه فرهنگ به جا گذاشته و تحولات فرهنگی، زمینه وقوع بسیاری از تحولات در حوزه‌های دیگر را فراهم کرده است. براین اساس دولت یکی از اصلی‌ترین رسالت های خود را توجه به این حوزه مهم و مقابله با آسیب‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن می داند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران حدود 2 درصد سهم استفاده کنندگان از اینترنت جهان را به خود اختصاص داده و در رده 130 جهان قرار دارد گفت: ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما 61.6 درصد است و از حدود 45 میلیون نفر کاربر اینترنت در ایران، حدود 40 درصد درگروه سنی 20 تا 29 سال قرار دارند. این آمار نشان از میل و علاقه جوانان به استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی دارد و از طرفی لزوم نگاه ویژه و دقیق سیاستگذاران به این بخش را می طلبد.

وی گفت: علاوه بر 45 میلیون کاربر اینترنت که روزانه، زمانی نسبتا طولانی از وقت خود را به حضور در فضای مجازی و فعالیت در این دنیای گسترده و پهناور و استفاده از قابلیت‌های متنوع آن از جمله شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها، انجمن‌های گفتگو و سایر خدمات آن اختصاص می‌دهند؛ روزانه بالغ بر 40 میلیون نفر - ساعت، اشتغال به بازی‌های رایانه‌ای دارند که این موضوع هم فرصت‌های ویژه‌ای را فراهم کرده و هم کشور را با تهدیدات پیچیده‌ای مواجه ساخته است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه بالغ بر 100 میلیون سیم کارت تلفن همراه در کشور ما که جمعیتی کمتر از 80 میلیون نفر دارد، توزیع شده است خاطرنشان کرد: این در حالی است که محتوای موجود در بسترهای فناوری اغلب منشا گرفته از فرهنگی متفاوت از فرهنگ ایرانی اسلامی ا‌ست و ذهن مخاطب را با خود همراه می‌سازد که در نتیجه موجب بروز تغییرات خاصی در عرصه فرهنگی کشور اعم از فرهنگ‌های خاص و فرهنگ‌های عمومی حاکم بر جامعه می‌شود.

جنتی افزود: این موضوعی است که مخاطب ایرانی را دچار نگرانی می کند و وظیفه همه نهادها اعم از خصوصی و دولتی‌ است که در جهت تولید محتوای مناسب برای فرزندان این مرز و بوم گام بردارند و تسهیلات لازم را برای این موضوع فراهم کنند.

وی وظیفه دولت را فراهم کردن امکان دسترسی مناسب همه اقشار به این فناوریها و آموزش فراگیر جامعه و تربیت نیروی انسانی متخصص برای بکارگیری در نهضت عظیم تولید محتوای ملی دانست و افزود: به جرأت می‌توان گفت که هر چند فعالیت‌های خوب و نسبتاً موثری در این حوزه در کشور صورت گرفته، اما هنوز با جایگاه اصلی خود در سطح ملی و سطوح بین المللی فاصله بسیاری داریم که پیمودن این مسافت از سویی نیازمند عزم ملی مدیران، صاحب نظران و فعالان این حوزه است و از سویی دیگر ضرورت اعمال مدیریت جهانی را در سطوح دولتی و غیر دولتی نمایان می‌سازد.

جنتی گفت: اگر خواهان ایفای نقش موثرتر و جامع‌تر در مدیریت فرهنگی کشور هستیم، این مهم جز با توجه و تمرکز ویژه بر امر تولید محتوای دیجیتال میسر نخواهد بود؛ توجه بیشتر و عالمانه‌تر بر حوزه تولید محتوا ضروری است و باید تمام تلاش را بر تولید و انتشار محتوای غنی منطبق بر فرهنگ ایرانی – اسلامی و با قابلیت انتشار در سطوح جهانی و بین المللی متمرکز کرد.

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 93/3/11:: 2:41 عصر     |     () نظر
بیل گیتس: اسنودن قهرمان نیست
 
 
ایتنا - این روزها تعداد روبات‌ها کمتر از چیزی است که فکر می‌کردم و حتی دیدگاه‌های افراد کمی عقب‌تر از سرعت رشد تکنولوژی است.
بیل گیتس: اسنودن قهرمان نیست


بیل گیتس 58 ساله نه‌تنها با ثروتی بالغ بر 76 میلیارد دلار ثروتمندترین فرد دنیا است، بلکه انسان خوش‌بینی هم هست.
به عقیده او دنیا یک سیستم‌عامل عظیم است که فقط باید اشکال‌زدایی شود. این ایده محرک و انگیزه بخش باعث شده است تا او در سال‌های اخیر فعالیت‌های انسان‌دوستانه خود را گسترش دهد تا به این ترتیب کدهایی را که به حل مشکلات این سیستم‌عامل عظیم کمک می‌کنند، بیابد.

گیتس معتقد است که مشکلات ویندوز 8، فقر جهانی یا تغییر آب و هوا تنها با یافتن ابزار درست حل می‌شوند. به این ترتیب است که بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس با36 میلیارد دلار کمک نقدی برای حل مشکلات انسان‌های مختلف فعالیت می‌کند.
گیتس برای جمع‌آوری و دریافت کمک‏های مختلف در جهت برنامه‏های بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس تور رسانه‌ای برگزار کرده است و در آن با رسانه‌های مختلف صحبت می‌کند.

ثروتمندترین شخص دنیا اخیرا با مجله Rolling Stone مصاحبه‌ای انجام داده و در آن درباره تحولات دنیای تکنولوژی و همچنین شرکت مایکروسافت هم صحبت کرده است که آن را در اینجا می‌خوانیم:


• زمانی که مایکروسافت را تاسیس کردید، ایده‌ای داشتید که شاید عجیب به نظر می‌رسید. فکر می‌کردید زمانی می‌رسد که روی هر میز کار یک کامپیوتر باشد. حالا که بعد از 40 سال به مایکروسافت برمی‌گردید شاهد این هستیم که نه تنها روی هر میز کار یک کامپیوتر هست، بلکه در جیب افراد هم کامپیوترهای
فکر می‌کنم جسارت مارک زوکربرگ در خرید WhatsApp نشانه هوشمندی است، صابون کوسه آر پی  اما قیمت این معامله بیشتر از مبلغی است که من فکرش را می‏‌کردم

شخصی کوچک وجود دارند و هر جای دیگری. بزرگ‌ترین غافلگیری برای شما که این ایده را تا به نتیجه رسیدن آن دنبال کردید، چیست؟

خب این خیلی جالب است از زمانی که کامپیوترها دستگاه‌های پیچیده‌ای بودند که بسیاری آن را نمی‌شناختند به زمانی برسی که کامپیوترها ابزاری برای زندگی روزمره باشند. این رویایی بود که می‌خواستم به حقیقت بپیوندد که البته هنوز بخش‌هایی از آن به واقعیت تبدیل نشده است. با این حال اما این روزها تعداد روبات‌ها کمتر از چیزی است که فکر می‌کردم و حتی دیدگاه‌های افراد کمی عقب‌تر از سرعت رشد تکنولوژی است.

• اگر نماد و نشانه‌ای از جایگاه امروزی سیلیکون ولی وجود داشته باشد، آن خرید 19 میلیارد دلاری WhatsApp توسط فیس‌بوک است. فکر می‌کنید این معامله چه چیزی درباره اقتصاد جدید سیلیکون ولی چه پیامی دارد؟
این معامله به معنای آن است که مارک زوکربرگ می‌خواهد فیس‌بوک، فیس‌بوک آینده باشد. مارک درواقع با خودش می‌گوید من حاضرم 19 میلیارد دلار برای خرید چیزی هزینه کنم که لزوما ممکن است هیچ مدل درآمدزایی نداشته باشد. فکر می‌کنم جسارت او نشانه هوشمندی است، اما قیمت این معامله بیشتر از مبلغی است که من فکرش را می‏‌کردم. این نشان می‌دهد که سرویس‏‌های مبتنی بر کاربران بسیار ارزشمند هستند. در آینده شاهد رونق بازار اپلیکیشن‌های ارتباطی مانند WhatsApp هستیم که در آن افراد برای ارتباط با یکدیگر تنها با متن محدود نبوده و می‌توانند عکس، فیلم بازی و حتی سندهای مختلف را به اشتراک بگذارند.

• ظاهرا گوگل هم به دنبال WhatsApp بوده است.
بله، مایکروسافت هم می‌خواست آن را بخرد و... نظری درباره قیمت 19 میلیارد دلاری ندارم، اما این شرکت بسیار
انتشار اسناد محرمانه توسط اسنودن غیرقابل پیش‌بینی بود. اینکه او فکر می‌کند کار درستی انجام داده و به آگاهی بیشتر مردم کمک کرده است، نمی‌تواند دیدگاه درستی باشد. من از این عملکرد و دیدگاه بسیار متعجب شدم

ارزشمند است.

• شما درباره مارک زوکربرگ صحبت کردید. آیا وقتی به فعالیت‌های او نگاه می‌کنید، چیزی از خودتان را در او می‌بینید؟
بله، مطمئنا. ما هر دو تحصیل در هاروارد را ترک کردیم و هر دو دیدگاه‌های قوی و سرسختانه درباره آنچه نرم‌افزار می‌تواند انجام بدهد، داشتیم. من به او به خاطر شکل دادن به رابط کاربری در محصولاتش احترام می‌گذارم. او بیشتر از من می‌تواند طراحی یک محصول را مدیریت کند. من بیشتر در زمینه کدنویسی و معماری نرم‌افزارها فعالیت می‌کردم. اما شما می‌دانید که اینها تفاوت چندانی نیستند. من با معماری نرم‌افزارها شروع کردم، مارک با محصولات و استیو جابز با زیبایی‌شناسی.

• دلایل تغییر به سمت موبایل و رایانش ابری(کلاد) برای مایکروسافت چیست؟
آفیس و دیگر محصولات مایکروسافت که ما آنها را در دهه 1990 ساختیم و آنها را تا همین اواخر هم به‌روزرسانی کردیم. اما این جالب است که کارمندان مایکروسافت می‌گویند ما باید کمی ریسک کنیم و کارهای جدیدی انجام بدهیم؛ کاری که گوگل انجام داده است. بله آنها در زمینه رایانش ابری فعالیت‌های گسترده و موفقی داشته‌اند.

• واقعیت این است که جست‌وجوی اینترنت درآمد زیادی تولید می‌کند و وقتی شما پول زیادی دارید، می‌توانید به راحتی درباره ورود به بن‌بست‌ها هم تصمیم بگیرید.
مایکروسافت در دهه 1990 یک شرکت لوکس بود، اما شما می‌توانید چیزهایی به‌دست بیاورید که در مسیر گذشته‌تان نبوده است. ما فعالیت‌های زیادی در زمینه تلویزیون‌های تعاملی و کیف پول دیجیتال انجام دادیم که ممکن است برای حال حاضر چندان اهمیت نداشته باشند، اما در آن زمان استطاعت مالی ما تا این اندازه بود.

• وقتی مردم درباره رایانش ابری فکر می‌کنند، تنها دسترسی به اطلاعات و اسناد به ذهن‌شان نمی‌رسد، بلکه حریم شخصی هم برای آنها اهمیت دارد.
شاید از نظر بسیاری از
من و استیوجابز بسیار با یکدیگر متفاوت بودیم، اما هر دو ما در انتخاب افراد خوب و با دقت عمل می‌کردیم. هر دوی ما بسیار با انرژی و سخت‌کوش بودیم. ما شرکای خوبی در طراحی و ساخت نرم‌افزار اصلی و اولیه مک بودیم که بسیار جالب و تاثیرگذار بود

افراد با وجود دوربین در محیط‌های عمومی هم مخالفند، اما به نظر من چنین دوربین‌هایی به کاهش جرائم کمک زیادی می‌کنند. شهر لندن در این مورد نمونه خوبی است که با استفاده از چنین ابزارهایی توانسته جرائم در محیط‌های عمومی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

• با این اوصاف فکر می‌کنید ادوارد اسنودن که ده‌ها هزار اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا را افشا کرد، یک قهرمان است یا خیانتکار؟
به نظر من او قوانین را زیر پا گذاشته، بنابراین قطعا او را یک قهرمان نمی‌دانم. انتشار اسناد محرمانه توسط اسنودن غیرقابل پیش‌بینی بود. اینکه او فکر می‌کند کار درستی انجام داده و به آگاهی بیشتر مردم کمک کرده است، نمی‌تواند دیدگاه درستی باشد. من از این عملکرد و دیدگاه بسیار متعجب شدم.

• می‌خواهم از شما درباره استیو جابز بپرسم؛ آخرین باری که با او صحبت کردید، چه زمانی بوده است؟
حدود دو یا سه ماه پیش از مرگ جابز با او حرف زده بودم و بعد از آن نامه‌ای بلند برای او نوشتم که آن را در کنار تختش گذاشته بود. من و استیو همیشه با هم در تماس بودیم و در سال‌های اخیر معاشرت زیاد و البته خوبی با یکدیگر داشتیم؛ درباره همسر و زندگی ما صحبت می‌کردیم و البته درباره آنچه تکنولوژی به‌دست آورده یا به‌دست نیاورده است. من و استیو بسیار با یکدیگر متفاوت بودیم، اما هر دو ما در انتخاب افراد خوب و با دقت عمل می‌کردیم. هر دوی ما بسیار با انرژی و سخت‌کوش بودیم. ما شرکای خوبی در طراحی و ساخت نرم‌افزار اصلی و اولیه مک بودیم که بسیار جالب و تاثیرگذار بود، چون ما نیروهای بیشتر از اپل برای کار روی این موضوع داشتیم. اما ما بسیار ساده و بی‌تجربه بودیم. استیو به ما گفت که ماشین اولیه مک قرار است قیمت 499 دلاری داشته باشد و ما بعدا متوجه شدیم که این ماشین 1999 دلار ارزش دارد. به هر حال پروژه مک یک تجربه باورنکردنی و عالی بود. در طول دو سال ما تمام وقت خودمان را صرف این پروژه کردیم و یک کار اسطوره‌ای را با همکاری یکدیگر انجام دادیم. استیو واقعا یک نابغه بود.

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 93/3/11:: 2:39 عصر     |     () نظر
زمان عرضه ویندوز 9 و آفیس 2015 مشخص شد...............
 
دوشنبه 5 خرداد 1393 ساعت 14:26
 
ایتنا - نخستین پیش‌نمایش از سیستم‌عامل ویندوز 9 مایکروسافت اواسط 2015 عرضه می‌شود که البته زمان معرفی رسمی آن تا پایان سال ادامه میابد.
زمان عرضه ویندوز 9 و آفیس 2015 مشخص شد


اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که شرکت مایکروسافت تمرکز زیادی بر نسل آتی سیستم‌عامل رایانه‌ای خود موسوم به ویندوز 9 دارد و پیش‌بینی می‌شود این محصول در فصل دوم یا سوم سال 2015 میلادی روانه بازار شود.


به گزارش ایتنا از رایورز، پایگاه اینترنتی Myce.com برای نخستین بار اسناد و مدارکی منتشر کرده است که نشان می‌دهد سیستم‌عامل ویندوز 9 با محوریت سیستم‌های لمسی و مبتنی بر رابط کاربری Metro عرضه می‌شود و همچنین سیستم‌های OneDrive و Windows Defender را نیز در خود جا داده است.

این اسناد همچنین فاش کرده‌اند که مایکروسافت برای این سیستم‌عامل رایانه‌ای جدید از دستیار مجازی Cortana استفاده کرده است که می‌توان آن را مشابه سیستم Siri اپل دانست.

منابع آگاه می‌گویند که نخستین پیش‌نمایش از سیستم‌عامل ویندوز 9 مایکروسافت اواسط 2015 عرضه می‌شود که البته زمان معرفی رسمی آن تا پایان سال ادامه میابد.

این سیستم‌عامل برای ورود به بازار فرآیندی مشابه ویندوز 8.1 را پشت‌سر می‌گذارد که طی آن نسخه اولیه در اختیار توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری قرار گرفت و پس از گذشت چند ماه نسخه نهایی برای کاربران جهانی عرضه شد.


مرکز Myce همچنین گزارش داد که شرکت مایکروسافت به صورت همزمان در حال انجام فعالیت‌های گسترده روی مجموعه نرم‌افزاری Office 2015 است.

بر اساس اسناد منتشر شده، این مجموعه نرم‌افزاری هم‌اکنون با نام TP-CP11 در شرکت مایکروسافت شناخته می‌شود و پیش‌نمایش اولیه برای بررسی نکات فنی و نخستین پیش‌نمایش مخصوص کاربران نیز برای آن آماده شده است.

در این اسناد همچنین اعلام شده است که شرکت مایکروسافت محصولی دیگری با نام Office Gemini تولید می‌کند که با ابزارهای مخصوص ویندوز 8 سازگاری دارد و قرار است به عنوان یک مجموعه کامل تابستان امسال عرضه شود.


 

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 93/3/11:: 2:38 عصر     |     () نظر