سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[پیمان] دوستی را نگه دار، گرچه دیگری آن را نگه ندارد . [امام علی علیه السلام]
روزها در گذر است، مطالب جالب
درباره



روزها در گذر است، مطالب جالب


امیر ل
آرشیو یادداشت‌ها

تکرار این مطلب و شکایت از این نقطه ضعف بزرگ ویندوز شاید دیگر ضرورتی نداشته باشد و آن اینکه یکی از بزرگترین مسائل و ضعف های ویندوز و کامپیوترهای مبتنی به آن، کند بودن سرعت لود شدن و به اصطلاح بالا آمدن و راه اندازی این سیستم عامل است. ضمن اینکه تازه پس از بالا آمدن ویندوز، زمان تقریبا محسوسی هم صرف بارگذاری کامل صفحه دسکتاپ می شود. یعنی تا ویندوز ویندوز شود، خیلی وقت می برد!

ضمن اینکه این قضیه در کامپیوترهای قدیمی و همچنین کامپیوترهایی که نرم افزارهای زیادی روی آنها نصب شده است، محسوس تر و کسالت بارتر است. در این مورد هم هر کسی بنا به تجربه خود، راه حلی سراغ دارد که البته بسیاری از آنها چندان کارآمد نیستند. مثلا برخی برای حل این مشکل، با توجه به تنظیمات بخش Msconfig، به حذف و غیرفعال نمودن برنامه های اجرا شده در Startup اکتفا می کنند. خب، این راه کار چندان هم بی فایده نیست، اما تأثیر چندانی هم ندارد.

اما اگر از جمله کاربران ویندوز 7 هستید، بهتر است مطلع باشید که در این نسخه از سیستم عامل ویندوز، امکانی تحت عنوان Windows Boot Performance Diagnostics وجود دارد که احتمالا عده کثیری از کاربران از آن بی خبرند. این در حالیست که با راه اندازی این ابزار، سیستم عامل ویندوز به طور خودکار، مسائل و مشکلات و موانعی را که سبب افت سرعت بالا آمدن ویندوز می شود، تشخیص داده و تا حد امکان آنها را از سر راه بر می دارد. اما این کار چگونه انجام می شود؟ و اصولا چگونه باید این غول خفته ویندوز 7 را بیدار نمود؟

- برای انجام این کار، لازم است در منوی Start و در کادر "Search Progarams and Files" عبارت GPEDIT.MSC را وارد نمایید و اینتر بزنید.

- سپس در پنجره Local Group Policy Editor که گشوده شده است، از قسمت سمت چپ، مسیر و آدرس زیر را طی کنید:

Computer Configuration > Administrative Templates > System > Troubleshootingand Diagnostics > Windows Boot Performance Diagnostics

- حالا لازم است که با بهره گیری از قسمت سمت راست پنجره، بر روی گزینه Configure Scenario Execution Level، دابل کلیک نمایید تا پنجره جدیدی باز شود.

- در این پنجره جدید، شما می بایست گزینه Enabled را برگزینید. ضمنا باید مطمئن شوید که در قسمت Scenario Execution Level، گزینه Detection, Troubleshoting and Resolution در حالت فعال و به عبارتی در وضعیت انتخاب شده باشد. سپس دکمه OK را بزنید.

- اکنون لازم و واجب است که ویندوز را مجددا راه اندازی و به اصطلاح بوت نمایید.

- پس از ری استارت مجدد سیستم عامل و ورود دوباره به محیط ویندوز، از این پس قابلیت Windows boot Performance Diagnostics فعال و ناظر بوده و حالا می توانید مطمئن باشید  که این ناظر گوش به زنگ، به طور دائم و خودکار، به بررسی و تشخیص و مشکلاتی که باعث افت سرعت و کندی عملکرد ویندوز از جمله بالا آمدن ویندوز می شود، پرداخته و تا حد امکان این مشکلات را رفع می کند.

- البته تا فراموش نکرده ایم، باید عرض کنیم که مراقب باشید که حتما برای کنترل می بایست سرویس Diagnostic Policy Service در محیط ویندوز فعال باشد. برای اینکه از این موضوع مطمئن باشید، می توانید در منوی Start و در کادر "Search Progarams and Files"، عبارت Services را تایپ کرده و Enter بزنید.

حالا در پنجره احضار شده، عبارت Diagnostic Policy Service را پیدا کنید و مطمئن شوید که وضعیت (Status) آن بر روی Started قرار گرفته باشد.

منبع: ماهنامه دانش و کامپیوتر شماره 145


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 93/2/29:: 12:58 عصر     |     () نظر

ضمیمه کلیک روزنامه جام جم شماره 451 
عناوین ضمیمه کلیک روزنامه جام جم شماره 451 :
- آسیب پذیری تلفن های نکسوس از طریق پیامک
- مقایسه 3 دستیار صوتی اپل،سامسونگ و گوگل
- ساخت دوربین مدار بسته ارزان قیمت
- تبدیل آسان و سریع ایمیل ها به PDF
- افزونه های پر مصرف در فایرفاکس
- مسیریابی زیر سقف
و ...

دانلود ضمیمه کلیک روزنامه جام جم شماره 451


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 93/2/29:: 12:57 عصر     |     () نظر

محققان دانشگاه لنکستر انگلستان موفق به ساخت سامانه ای شدند که امکان کار با کامپیوتر را تنها با نگاه کردن به صفحه آن فراهم می کند.
به گزارش پایگاه ساینس این سامانه بی نظیر که EyeDrop نام دارد، تمام حرکات چشم را دنبال کرده و همواره از نقطه تمرکز نگاه کاربر اطلاع دارد و می تواند از این قابلیت به عنوان جایگزینی برای اشاره گر ماوس استفاده کند.

نکته قابل توجه در سامانه EyeDrop این است که نگاه ما به طور طبیعی روی موضوعات موردنظرمان متمرکز می شود. به این ترتیب کافی است کاربر به عنوان مثال در صفحه نمایش کامپیوتر به عکس یا فایل موردنظر نگاه کند و سپس نگاه خود را به سمت یک گوشی موبایل یا تبلت که به صورت بی سیم با کامپیوتر در ارتباط است، برگرداند. به این ترتیب فایل یا عکس دلخواه وی به سادگی از کامپیوتر روی گوشی یا تبلت کپی می شود.

اما برای انتخاب و جابجایی فایل ها به این شیوه لازم است از یک دکمه برای تایید عملکرد انتخاب، استفاده شود. در غیر این صورت، به محض این که کاربر به هریک از اقلام موجود در صفحه نمایش نگاه کند، همه آن ها انتخاب شده و با تغییر راستای نگاه وی جابه جا می شوند. سامانه EyeDrop برای حل این مشکل از یک راه حل ساده بهره می برد. در حال حاضر تقریبا هرکسی یک دستگاه قابل حمل مجهز به ورودی لمسی مانند گوشی های همراه هوشمند در اختیار دارد. سامانه EyeDrop به سادگی می تواند با این ابزارها یکپارچه شده و از قابلیت های صفحه لمسی آن ها بهره ببرد.

با وجود این که سامانه مذکور درحال حاضر قابلیت های محدودی دارد، محققان پیش بینی می کنند به زودی به یک ابزار متداول در سیستم های کامپیوتری تبدیل شود.

منبع: ایرنا


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 93/2/29:: 12:57 عصر     |     () نظر

FIFA 14

بازی FIFA یک سری بلند آوازه است که دیگر همه او را می شناسند و هر سال قسمت جدید این سری بزرگ عرضه می شود تا بر لیست موفقیت FIFA افزوده شود. امسال نیز نوبت به بازی کامپیوتری FIFA 14  رسیده است. اگر هدف FIFA 14 را ارائه ی یک بازی فوتبال خوب در نظر بگیریم موفقیت هر قسمت این بازی رایانه ای از قبل تعیین شده است، اما EA اهداف دیگری را نیز به دنبال دارد. در هر سال چند عنوان برای شبیه سازی فوتبال عرضه می شود که در این بین تنها دو عنوان می درخشند یعنی  FIFA  و PES این دو عنوان به بزرگترین بازیهای کامپیوتری در زمینه فوتبال تبدیل شده اند، چرا که هر دو علاوه بر این که باید از رقیب خود نیز بهتر باشند و هر سال موقع انتشار دو بازی، یک دوئل پیش می آید. در ادامه به بررسی بازی فیفا 14 میپردازیم.

گیم پلی بازی FIFA 14

گیم پلی بازی فوتبال فیفا 14 همانند نسخه های گذشته تغییرات ریز و درشت زیادی را در خود دیده است. بازیهای فوق سریع نسخه قبل جای خود را به مصاف های فیزیکی و به مراتب کند تر داده اند. دیگر بازیکنان سرعتی مثل قبل مهار نشدنی نیستند و عوامل متعددی در موفق بودن حملات نقش دارند. نقش قدرت بدنی بازیکنان (که در بازی فیفا 13 کم اثرتر شده بود) بار دیگر پررنگ تر شده است و میزان آن در درگیری های تن به تن بسیار حائز اهمیت است.

بازی فوتبال فیفا 14

البته برخلاف نسخه های قبل، نتیجه این درگیری ها از قبل مشخص نیست و حتی بازیکنان با قدرت بدنی به مراتب کمتر نیز از شانس خوبی برای پیروزی در این درگیری ها برخوردار هستند

Protect The Ball  نام قابلیت جدیدیست که در این بازی فوتبال خودنمایی میکند و به نوعی مشکل عدم تعادل نسخه های قبل را برطرف کرده است. این امکان جدید بازیکن صاحب توپ را قادر می سازد تا از مالکیت خود بر توپ حفاظت کرده و مانع توپ گیری حریف شود. برای مثال بازیکن میتواند در زمان مواجه شدن با مدافع تیم حریف، بدن خود را در برابر وی قرار داده و از توپ محافظت کند و با دیدن کوچکترین لغزش در جایگیری بازیکن مدافع چرخیده و از وی عبور کند. و یا میتواند در زمان دویدن و با مشاهده نزدیک شدن مدافع، بدن خود را سپر قرار داده و به مسیر خود ادامه بدهد و در صورت شدید بودن برخورد، خطا بگیرد.

لیگ های فوتبال

یکی دیگر از نقاط قوت بازی فوتبال فیفا 14 وجود لایسنس های فراوان نسبت به رقیب ژاپنی خود می باشد که لیگ های فوتبال کشورهای مختلف را دارا می باشد که در مجموع 32 لیگ می باشند به خصوص حضور لیگ های دسته دو و دسته سه و حتی دسته چهارم انگلستان؛ اگر از کمبود تیم های ملی ناراحت هستید و در مقایسه با بازی فوتبال Pro Evolution Soccer کم تر می بینید، ناراحت نباشید زیرا شرکت EA با عرضه نسخه  FIFA World Cup 2014 تا حدودی ،مایه ی تسکین شما می شود و باید به حضور بازیکنان کلاسیک هم اشاره کرد که مسابقات را لذت بخش تر می کند

 Career Mode یکی از بخش های مورد علاقه هواداران بازی فیفا می باشد که نسبت به نسخه قبلی، تیم های باشگاهی در نقل و انتقال بازیکنان بهتر عمل می کنند برای مثال در فیفا 13 ، بیشتر اوقات ، چلسی ماریو گومز را می خرد و یا پس از 2 یا 3 فصل بازی ، تیم ها دست از تلاش بر می دارند اما هوش مصنوعی در این بخش بهتر شده است و برای مثال بارسلونا که نیاز به مدافع دارد، به دنبال خرید هافبک های بازی ساز نیست و خریدهای سنجیده تر انجام می دهد.

گرافیک

در بخش گرافیک، شاهد پیشرفت خاصی نبوده ایم و چهره ها با تغییرات اندک روانه شده اند و هیچ پیشرفت خاصی در سایه زنی و نورپردازی مشاهده نشده است و تقریبا همان گرافیک نسخه قبلی با اندکی تفاوت می باشد که راضی کننده است اما اگر انتظار بیشتری دارید، منتظر نسخه نسل هشتم آن با موتور گرافیکی جدید باشید.

فیزیک در فیفا 14

فیزیک در فیفا 14 پیشرفت قابل توجهی داشته و با اضافه شدن قابلیت های جدید (وزن بازیکنان و همچنین  Real Ball Physics به کاملترین حالت خود در تاریخ سری بازیهای فیفا رسیده است. وزن در بازی نسبت به نسخه های گذشته از تعریف متفاوتی برخوردار است و در حرکت بازیکنان تاثیر مستقیم میگذارد. دیگر بازیکنان نمیتوانند پد ضد عرق my dry به صورت نامحدود و راحت در زمین بازی تغییر مسیر داده و جابجا شوند. البته این به معنی عدم توانایی در چرخش ها نیست، بلکه هر یک از این جابجایی ها، تعادل و سرعت بازیکن را تحت تاثیر خود قرار میدهند و در نتیجه شانس مدافعین را در گرفتن توپ افزایش میدهد.

هوش مصنوعی بازی فیفا

هوش مصنوعی بازی نیز چه در فاز هجومی و چه در فاز دفاعی پیشرفت های خوبی داشته است. حرکات رو به جلوی بازیکنان بسیار بهتر از گذشته شده است و به خوبی در فضاهای خالی نفوذ میکنند و در صورت نبود فضا، با حرکات بدون توپ خود به ایجاد فضا میپردازند. مدافعین نیز بسیار بهتر از قبل در زمین جایگیری میکنند و در توپ های عمقی، بسیار کمتر از قبل جا می مانند. البته تعداد آفسایدگیری خطوط دفاعی نیز بسیار افزایش یافته و همین عامل در کنار کندی مهاجمین در فرار از تله ها، باعث افزایش چشمگیر تعداد آفساید های بازی شده است. هوش مصنوعی در تیم های ضعیف تر نیز بسیار بهینه تر از قبل شده است و دیگر همانند نسخه های قبل تیکی تاکا بازی نمیکنند!

تاثیر وزن بر حرکات بازیکنان بسیار بیش تر از آنچه که باید باشد است و بازیکنان در صحنه های سر توپ زدن و یا چرخیدن بسیار کند عمل میکنند و در نتیجه در بیشتر مواقع توپ را از دست میدهند. این مشکل بهینه نشدن در زمان شتاب گرفتن بازیکنان نیز دیده میشود. تفاوت های مهارتی بازیکنان در صحنه های شروع به حرکت بازیکنان اثر چندانی ندارد. به عبارت ساده تر زمانی که بازیکنی قصد شتاب گرفتن داشته باشد، صرف نظر از مهارت وی در کنترل توپ در بیشتر صحنه ها توپ از پای وی فاصله گرفته و فرصت توپ گیری برای مدافعین مهیا میشود و در صحنه هایی که جا مانده اند میتوانند به بازیکن صاحب توپ رسیده و مالکیت توپ را در اختیار بگیرند. 

موسیقی و گزارشگر بازی فیفا

موسیقی هایی که برای این نسخه لایسنس شده اند تقریبا همان موسیقی های قبلی + موسیقی های تازه که به خودی خود خوب هستند و فقط برای پر کردن زمان زیادی که گیمر در حال مدیریت تیم و نقل و انتقلات است، اما در بخش گزارشگری که فیفا زبانزد بوده است، همانند نسخه پیشین می باشد و تغییر بزرگی صورت نگرفته است.

سیستم مورد نیاز اجرای بازی فیفا 14

         Minimum System Requirements:

           CPU:  1.8 GHz Core 2 Duo

           RAM:  2GB RAM for Windows Vista & Windows 7

           VGA:   256 MB video card with support for Pixel Shader 3.0
                             ATI Radeon HD 3600, NVIDIA GeForce 6800GT

           DX:  9.0c

           OS:  Windows Vista SP1 / Windows 7

           HDD:  8.0 GB, with additional space required for saved games 

           Sound:  DirectX 9.0c Compatible

           ODD:  DVD-ROM at 8x Speed

 

منابع: سایتهای بازی سنتر ، میهن گیم و گیمز روم


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 93/2/29:: 12:57 عصر     |     () نظر
همان طور که می دانید باتوجه به آلودگی هوا داشتن برچسب معاینه فنی برای همه خودروها اجباری است.

رانندگانی که برچسب معاینه فنی را برای خودروی خود تهیه می کنند، تا حدی خیالشان از بابت سلامت خودرو راحت است و با اطمینان و آرامش بیشتری به استفاده از آن می پردازند. به نظرتان معاینه فنی رایانه نیز می تواند آرامش و اطمینان را برای کاربران به همراه داشته باشد؟

اگر رایانه تان دچار اشکال شده و مدام با هنگ های متوالی مواجه می شوید یا سرعت اجرای فعالیت ها در آن بشدت کاهش یافته، مطمئناً پاسخ بلی را انتخاب خواهید کرد؛ زیرا سلامت رایانه نیز نه فقط موجب افزایش سرعت اجرای فعالیت ها و کاهش هنگ های احتمالی می شود، بلکه به شما اطمینان می دهد که فایل های ضروری خود را ناگهانی از دست نخواهید داد.

نرم افزار System Mechanic 12

دوست دارید همین امروز معاینه فنی را روی کامپیوتر خود به انجام برسانید و در صورت نیاز، مشکلات احتمالی آن را برطرف کنید؟

مکانیکی برای رایانه

نرم افزار System Mechanic 12 به همین منظور طراحی شده است. به کمک این نرم افزار قدرتمند می توانید در کمتر از چند دقیقه همه تست های مورد نیاز را روی بخش های مختلف رایانه و سیستم عامل اجرا کرده، در صورت نیاز نسبت به تعمیر هر یک از بخش های دارای اشکال، اقدام کنید. این نرم افزار قادر است ضمن رفع خطاها و کاهش هنگ ها و انجمادهای سیستم عامل، سرعت اولیه کامپیوتر شما را به آن بازگرداند و میزان بهره وری آن را نیز افزایش دهد.

افزایش سرعت کامپیوتر

وقتی نرم افزار سیستم مکانیک روی رایانه شما نصب شود، برای کشف دلایل کاهش سرعت رایانه نیازی به مهارت نخواهید داشت؛ زیرا این برنامه با بررسی بیش از 229 بخش مختلف در رایانه به وسیله 50 ابزار متفاوت، می تواند همه دلایل افت سرعت در رایانه شما را کشف و سپس مشکلات کشف شده را رفع کند. افزایش سرعت بوت رایانه، افزایش سرعت اینترنت، افزایش سرعت اجرای برنامه ها در سیستم عامل و روان تر کردن اجرای بازی ها در ویندوز از امکاناتی است که استفاده از این ابزارها برای شما به همراه خواهد داشت.

عیب یابی و تعمیر رایانه

به قول مکانیک های امروزی، عیب یابی صحیح، مهمترین قدم در رفع مشکلات است. نرم افزار System Mechanic 12 با بهره مندی از ابزارهای مختلف و مقایسه نتایج تعمیر چند میلیون رایانه، قادر است دقیق ترین عیب یابی را انجام دهد و پس از آن همه اقدامات مورد نیاز برای اجرای بهترین روش تعمیر را به کار گیرد. به روزرسانی درایورها، تعمیر رجیستری ویندوز، رفع مشکلات حافظه، اصلاح هنگ ها و ری استارت ها ناگهانی، اصلاح حفره های امنیتی، ترمیم ارتباطات اینترنتی و بررسی سلامت سیستم با استفاده از فناوری منحصر به فرد Active Care از جمله اقدامات مفیدی است که در این بخش در اختیار شما قرار می گیرد.

حفظ حریم خصوصی

هر کاری که با کامپیوتر انجام می دهید در بخش های مختلف سیستم عامل ثبت می شود و این گزارش های ثبت شده می تواند حریم خصوصی شما را در معرض خطر قرار دهد. نرم افزار سیستم مکانیک برای جلوگیری از این خطرات احتمالی نیز ابزارهای سودمندی را در خود جای داده و شما می توانید براحتی همه فعالیت های صورت گرفته از طریق رایانه را پاکسازی کرده، رد فایل ها و دیگر اطلاعات حذف شده از روی هارددیسک را نیز از بین ببرید. حذف گزارش های وبگردی و گفت و گوهای آنلاین و حذف حافظه نهان سیستم عامل از جمله امکانات این بخش به شمار می رود.

تشدید امنیت سیستم

ویروس های رایانه ای، هکرها و خطرات اینترنتی مختلف از جمله عواملی است که می تواند سلامت رایانه شما را در معرض خطر قرار دهد و به آن صدمه بزند. ویروس یاب ها و دیواره های آتش نیز اولین و ابتدایی ترین اقدامات برای جلوگیری از بروز این صدمات به شمار می رود و به همین منظور سیستم مکانیک، ابزاری را به عنوان مکمل امنیتی در خود جای داده است. مکمل امنیتی در سیستم مکانیک قادر است حفره های امنیتی سیستم عامل را مسدود کند، با پشتیبان گیری دائم از رجیستری به حفاظت آن بپردازد، مانع فعالیت نرم افزارهای مشکوک شود و از اعمال تغییرات روی مرورگر و صفحات اینترنتی ممانعت به عمل آورد.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام جم شماره 451

نرم افزار سیستم مکانیک امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می دهد و از ابزارهای متنوعی پشتیبانی می کند که در این مقاله تعدادی از امکانات این نرم افزار شرح داده شد؛ برای آشنایی با امکانات بیشتر این نرم افزار از سایت شرکت سازنده آن دیدن کنید.

 ( http://www.iolo.com/products/system-mechanic


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 93/2/29:: 12:56 عصر     |     () نظر

Nexus 5 OS

Nexus 5 هم به دست ال‌جی ساخته‌شده گویا گوگل از عملکرد LG در ساخت Nexus قبلی راضی بوده است. نسل پنجم سری گوشی‌های گوگل مجهز به سخت‌افزار پرقدرت Snapdragon 800 و آخرین نسخه اندروید یعنی 4.4 یا Kitkat است و از همه این‌ها مهم تر قیمت باور نکردنی این گوشی هوشمند است.
Nexus 5 از نظر امکانات جزو گوشی‌های سطح بالا به حساب می‌آید و وجود آخرین نسخه اندروید یعنی 4.4 وسوسه خریدن گوشی را زیاد می‌کند.

طراحی گوشی
ظاهر کلی Nexus5 شبیه به G2 است البته دیگر از کلیدهای پشتی G2 خبری نیست و کلیدها در کناره‌ها تعبیه‌شده‌اند. این بار از پوشش پلاستیک برای تمام بدنه استفاده شده و خوشبختانه این پوشش پلاستیکی بسیار محکم است. در کناره پایینی در دو طرف درگاه USB سوراخ‌هایی دیده می‌شود. در نگاه اول فکر می‌کنید این گوشی مجهز به صدای استریو مانند One است اما در حقیقت یکی از این سوراخ‌ها مربوط به اسپیکر و دیگری مربوط به میکروفن است. کلیدهای سرامیکی تنظیم صدا و پاور که در اطراف گوشی هستند بسیار عالی عمل می‌کنند اما بعد از مدتی کار کردن با گوشی متوجه لبه‌های تیز این کلیدها خواهید شد. صفحه نمایش 4.95 اینچی در یک گوشی باعث می‌شود تا برای اکثر دست‌ها، گوشی بزرگ باشد اما اگر دستان شما اندازه معمولی دارند به راحتی می‌توانید از گوشی استفاده کنید. به لطف استفاده از پلاستیک در بدنه وزن سبک گوشی به خوبی به چشم می‌آید. پوشش پلاستیک پشت گوشی بسیار مستعد جذب اثر انگشت و چربی است و حتی اگر دستان خود را مرتباً بشویید جای انگشتان شما روی آن باقی می‌ماند، البته این موضوع بیشتر در رنگ مشکی گوشی مشکل ساز خواهد بود و رنگ سفید نکسوس 5 اثر انگشت را در پشت گوشی نشان نمی‌دهد. لنز دوربین 8 مگاپیکسلی در پشت گوشی نیز برجسته‌تر از Nexus4 است و همین امر باعث می‌شود شیشه محافظ لنز مستعد خش و آسیب‌پذیر باشد. آرم نکسوس نیز به زیبایی هر چه تمام تر در قاب پشتی حک شده است که لمس آن احساس خوبی از گوشی نکسوس را به شما منتقل خواهد کرد. در رنگ سفید در بالای گوشی خروچی صدای مخاطب یک دایره به رنگ سفید است که همخوانی با قسمت جلوی گوشی که تماما به رنگ مشکی است ندارد و شاید یکی از ایرادهای طراحی گوشی به رنگ سفید همین موضوع باشد که ظاهر گوشی را از آن هارمونی خارج کرده است.

قاب پشتی گوشی از جای خود خارج نمی‌شود بنابراین در این گوشی به باتری دسترسی نخواهید داشت


صفحه نمایش گوشی نکسوس 5
یک صفحه نمایش 4.95 اینچی از نوع True HD IPS+ که می‌تواند تصاویری باکیفیت Full HD یا 1920×1080 پیکسل را نمایش دهد برای پنجمین نسخه از گوشی‌های گوگل در نظر گرفته شده است. این صفحه نمایش تراکم پیکسلی حدود 445 پیکسل بر اینچ دارد که کمی بیشتر از صفحه نمایش استفاده‌شده در G2 است. البته صفحه نمایش G2 بزرگ‌تر از صفحه نمایش Nexus است. با این وجود صفحه نمایش رنگ‌ها را به صورت طبیعی نمایش می‌دهد در مقایسه با G2 زاویه دید G2 از nexus 5 بیشتر است به طوری که هنگامی‌که هر دو گوشی را در زاویه 45 درجه از چشم قرار می‌دهیم خوانایی G2 از nexus بالاتر است. نتیجه‌ای که ما در این قسمت گرفتیم در مجموع صفحه نمایش G2 از صفحه نمایش nexus5 عملکرد بهتری دارد.صفحه نمایش با استفاده از پوشش Gorilla Glass 3 محافظت شده است این لایه نسبت به Gorilla Glass 2 حدود 50 درصد مقاوم تر شده است اما با این حال نباید زیاد به ضد خش بودن صفحه نمایش اطمینان کنید.


دوربین
یک دوربین 8 مگاپیکسلی که اندازه سنسور آن 3.2/1 اینچ و فاصله کانونی 2.4 همانند آنچه در Nexus4 بود برای Nexus5 استفاده شده این دوربین مجهز به لرزش گیر اپتیکال نیز است. کیفیت عکس‌ها در حد متوسط و کمی نویز در عکس‌ها هم دیده می‌شود اما کیفیت‌های بدتر از این را هم قبلاً دیده‌ایم. قابلیت HDR+ نیز در Nexus5 کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و جزییات عکس را به خوبی ثبت می‌کند. خوشبختانه دوربین Nexus5 عکس‌های مایکروی خوبی می‌گیرد در مجموع باید گفت دوربین در این گوشی قابل ‌مقایسه با دوربین‌های 13 مگاپیکسلی امروز بازار و یا حتی 8 مگاپیکسلی های برندهای دیگر نیست اما به هر حال داشتن دوربین بهتر از نداشتن آن است. دوربین قادر است باکیفیت Full HD و نرخ بیت ریت 17Mbps و 29 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند صدای روی فیلم نیز به صورت مونو ذخیره می‌شود.

گوشی‌های نکسوس همیشه به علت داشتن دوربین‌های بی کیفیت مورد نکوهش دوستداران موبایلی و منتقدان بوده‌اند، شاید یکی از دلایل بی کیفیت بودن دوربین این گوشی‌ها این باشد که هدف تولید این گوشی‌ها رقابت با دوربین‌های دیجیتالی نیست و می خواهند تنها یک دوربین را برای کاربر فراهم کنند که در صورت نیاز بتواند به راحتی آن نیاز را برطرف کند.


سیستم عامل کیت کت
مهم‌ترین قسمت این گوشی که فعلاً وجه تمایز آن با دیگر گوشی‌های اندرویدی است نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید یعنی 4.4 یا kitkat است. اولین چیزی که بعد از روشن کردن گوشی می‌بینیم صفحه قرمز رنگ با نشان اندروید در وسط صفحه نمایش است که ما را به یاد بسته کیت کت می‌اندازد. این نسخه از اندروید بدون دستکاری توسط کمپانی‌های گوشی ساز است و هیچ رابط کاربری بر روی آن نصب نیست که این موضوع باعث می‌شود نسبت به نسخه‌های دیگر اندروید که در گوشی‌هایی مانند نوت 3 و اچ تی سی وان می‌بینیم این نسخه کارکرد بهتر و روان تری داشته باشد. اگر قصد مقایسه اندروید با iOS را دارید به طور حتم باید یک گوشی مانند نکسوس را برای این مقایسه انتخاب کنید که بر روی آن نسخه خالص اندروید نصب باشد.

مشابه آنچه قبلاً در گوشی موتورولا Motox دیده بودیم با گفتن کلمه Ok Google گوشی آماده دریافت فرمان‌های صوتی شما می‌شود. در مجموع باید گفت این نسخه از اندروید تغییرات عمده‌ای نسبت به نسخه قبلی نکرده است.

در اینجا پشتیبانی از USB On The Go وجود دارد اما این چیزی که در این گوشی می‌بینیم آن چیزی نیست که شما انتظار دارید، اتصال دستگاه‌هایی مانند کیبورد و میکروفون انجام می‌شود اما متاسفانه اتصال حافظه خارجی به گوشی امکان پذیر نیست.

پردازنده گوشی Nexus 5
با پردازنده 4 هسته‌ای 2.3 گیگاهرتزی Snapdragon 800 به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 330 هیچ کندی یا افت سرعتی در رابط کاربری مشاهده نخواهید کرد برنامه‌های و بازی‌ها به صورت بسیار روان اجرا می‌شوند. 2 گیگابایت حافظه RAM نیز برای روان تر شده کارایی سیستم در نظر گرفته شده است. قدرت پردازشی Nexus5 در مقایسه با Nexus4 بسیار بالاتر است در بنچ مارکهای مختلف Nexus5 پایین تر از گوشی‌هایی مثل Note3، Zultra، iphone 5s قرار می‌گیرد. ما بازی‌ FIFA 2014 را روی گوشی اجرا کردیم و هیچ کندی یا افت سرعتی در بازی‌ مشاهده نشد و گوشی به خوبی توانست بازی را با سرعت خوبی لود کرده و اجرا کند.

باتری
باتری نسبت به نسخه قبلی Nexus پیشرفت داشته است و ظرفیت آن از 2100 میلی‌آمپر به 2300 میلی‌آمپر رسیده است. این میزان می‌تواند حدود 2 ساعت بیشتر شارژ برای گوشی به ارمغان بیاورد. اما در استفاده از WiFi به صورت مداوم 8.5 ساعت بیشتر دوام نمی آورد. در استفاده سنگین از گوشی نظیر WiFi و GPS و پخش ویدئو شاید لازم باشد در طول روز یک‌بار دیگر گوشی را به شارژ بزنید، این موضوع برای یک اسمارتفون یک عیب به حساب نمی‌آید زیرا امروزه تمام گوشی‌های هوشمند باطری زیادی مصرف می‌کنند و پیشرفت در زمینه باتری به اندازه پیشرفت در سایر قسمت‌های موبایلی نبوده است.


مزایا

صفحه نمایش باکیفیت

قیمت بسیار مناسب

کیفیت عالی مکالمه


معایب

دوربین ضعیف

باتری ضعیف

بدنه پلاستیکی


منبع: جی اس ام

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 93/2/29:: 12:56 عصر     |     () نظر

اینترنت منبع بسیار عطیمی از اخبار، اطلاعات، دانستنی های گوناگون، عکس، فیلم و ... است که هر روز بر حجم آن اطلاعات نیز افزوده می شود. در حال حاضر میلیاردها صفحه وب که اطلاعات فراوانی از موضوعات مختلف را در خود جای داده اند، بر روی کامپیوترهای مختلف جاخوش کرده اند. این در حالیست که تولد سایت های جدید و گسترش وب سایت های موجود در دنیای اینترنت نیز به طور فزاینده ای به این حجم اطلاعات می افزاید. در حقیقت نرخ رشد اطلاعات در دنیای مجازی اینترنت آنقدر زیاد است که امروزه از جهاتی مشکل دسترسی به اطلاعات، جدی تر از نبود خود اطلاعات است. بنابراین می توان گفت که در حال حاضر چالش عمده اکثر کاربران اینترنت، دستیابی به اطلاعات است. به عبارت دیگر اگر کاربری دنبال موضوعی خاص باشد، کدام صفحه را باید بخواند؟ از میان این تعداد عظیم صفحات موجود، کدام صفحه نیاز او را بر آورده می کند؟

در این حالت اگر سایت یا سایت هایی باشند که به شخص در یافتن اطلاعات کمک کنند، قطعا مورد توجه میلیون ها کاربر اینترنت خواهند بود. خوشبختانه چنین سایت هایی وجود دارند و ما آنها را با نام موتور جستجوگر می شناسیم.

 
موتورهای جستجوگر فارسی

در یک تعریف نسبتا جامع، موتور جستجوگر، سایتی است که برای کمک به کاربران اینترنت در یافتن اطلاعات موجود در سایت های دیگر، طراحی شده است و در واقع دروازه ورود به اینترنت است. همچنین موتور جستجو گر، سایتی است که با گرفتن کلمه یا عبارتی مختصر، کاربر را با لیستی از سایت هایی روبرو می کند که به موضوع مورد علاقه او ارتباط دارند. در همین رابطه امروزه با وجود موتورهای جستجوگر بزرگی مثل گوگل، یاهو، بینگ و ... که از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کنند، دسترسی به منابع عظیم موجود در اینترنت بسیار راحت و آسان شده است.

ضمن اینکه در این میان برای پشتیبانی و دسترسی سریع تر از اطلاعات و منابع فارسی، ایجاد و توسعه موتورهای جستجو گر فارسی نیز شاید امری ضروری و لازم به نظر برسد. به همین منظور در سالیان اخیر تلاش های زیادی در کشور ما برای ایجاد این موتورهای جستجوگر فارسی به عمل آمده است که گرچه هنوز بسیاری از این وب سایت های جستجوگر، در ابتدای راه هستند و توان رقابت با غول های بزرگی همانند گوگل را ندارند، اما حمایت و پشتیبانی و استفاده کاربران فارسی زبان از این موتورهای جستجو گر فارسی، قطعا می تواند هم از بستگی به منابع و سایت های خارجی جلوگیری نموده و هم باعث گسترش و پیشرفت موتورهای فعلی و ایجاد جستجوگرهای جدید و قدرتمند فارسی در دنیای اینترنت شود. در همین راستا و در این مقاله قصد معرفی تعدادی از این موتورهای جستجو گر را داریم. بله، تاکید می شود که در اینجا قصد ما صرفا معرفیست و در رابطه با ضرورت وجودی این موتورها و اینکه آیا اصلا نیازی به آنها در عرصه وب وجود دارد یا ندارد، صحبت نمی کنیم. زیرا این بحثی جداگانه است و مجال دیگری را می طلبد و بی شک موافقان و مخالفان زیادی در این عرصه وجود خواهند داشت که هر یک دلایل خود را دارند.

کسانی که معتقدند به هر صورت در کنار موتورهای جستجوی اصلی اینترنتی، هر زبان و کشوری، به یک یا چند موتور جستجوی ملی نیاز دارد (همانطور که چین موتور جستجوی بایدو را دارد و روسیه موتور جستجوی یاندکس) و کسانی هم که معتقدند نیازی به یک موتور جستجوی ملی نیست و همین موتورهای جستجوی موجود، نیازهای کاربران را در سراسر جهان رفع می کنند.

بهتر است برای یکبار هم که شده، از این موتورهای جستجوی فارسی استفاده کرده و ضمن امتحان و آزمایش آنها، سرانجام نتیجه گیری کنید که اصولا میزان قدرت و توان آنها در جستجوهای اینترنتی، تا چه اندازه است و به چه میزان می توانند خواسته ها و نیازهای کاربران فارسی زبان را رفع کنند؟ ضمن اینکه در رابطه با جستجوی فارسی، آیا اصلا امتیازاتی در مقایسه با موتورهای جستجوی بین المللی دارند، یا نه؟ و اینکه سرانجام شما به کدام طیف از مخالفان و موافقان این موتورهای جستجو، خواهید پیوست؟
اما به هر حال فارغ از این نظرات موافق و مخالف، لازم به تذکر است که در معرفی این وب سایت ها و به اصطلاح موتورهای جستجوی فارسی، هیچ ترتیب خاصی مد نظر نبوده و ضمناً بسیاری از این موتورهای جستجوگر، در مرحله آزمایشی هستند که البته با توجه به توانمندی های خوبی که حتی در همین مرحله در آنها مشاهده می گردد، اقدام به معرفی آنان شده است.

موتور جستجوی جس جو
موتور جستجوی فارسی جس جو، وارد رقابتی سنگین با غولهایی همچون گوگل شده و با ارائه خدمات متنوع، زمینه مناسب را برای استفاده کاربران اینترنت ایجاد کرده است. بر خلاف گوگل که در صفحه اصلی خود بسیار ساده به نظر می رسد، این موتور فارسی، قابلیت های متعدد و بسیار خوبی را در همان صفحه اصلی خود به نمایش می گذارد. قابلیت هایی همانند: جستجو در صفحات وب، تصاویر، فیلم ها، آرشیو اخبار، لینک ها و دیکشنری و ... ضمناً در قسمت پایین صفحه اصلی این موتور جستجو، با دسته بندی های کاملتری هم مواجه خواهیم شد که کار جستجو را برایمان راحتتر خواهد کرد.
دسته بندیهایی همانند: کتابخانه (لغتنامه فارسی، اشعار کهن و ...) – سرگرمی (فال روز، بازی و تعبیر خواب) – سلامتی و خانواده.

موتور جستجوی پارسی جو
این موتور جستجو، دارای قسمت های متنوعی است که کار جستجو را برای کاربر آسان می نماید. قسمت هایی همانند: وب، تصویر، علمی، دانلود، ترجمه، سادنا و ...

دو قسمت اول که برای تمام کاربران اینترنت آشناست. ضمن اینکه با استفاده از سرویس علمی، می توانید در بین یک میلیون مقاله فارسی و انگلیسی جستجو کنید. در قسمت دانلود نیز می توانید نرم افزار، بازی، فیلم آموزشی و ... را به سرعت جستجو کنید.

با استفاده از سرویس ترجمه این سایت می توانید از امکان ترجمه فارسی به انگلیسی، انگلیسی و پینگلیش به فارسی استفاده نمایید که نتایج قابل قبولی را نیز ارائه می نماید. و در قسمت سادانا با قابلیت های بیشتری از این موتور جستجو آشنا می شوید که گرچه بعضی از آنها در سایر موتورهای جستجو هم وجود دارند، گن وی کر گن لاغری اسلیم لیفت زنانه اما سهولت استفاده از آنها در اینجا و نوع طراحی ساده آن، کاربر را به استفاده از آنها ترغیب می نماید.
علاوه بر مواردی همچون فرهنگ لغت فارسی و انگلیسی و مبدل تاریخ، می توان از مواردی همانند اطلاعات دارویی، اوقات شرعی، رسم نمودار و ... در این قسمت نام برد.
نکته قابل توجه در رابطه با این موتور جستجو این است که در قسمت وسط صفحه اصلی این موتور، می توانید با انتخاب شهر مورد نظر خود و ذخیره ی آن، از تغییرات آب و هوای شهر مورد نظر و اوقات شرعی آن اطلاع پیدا نمایید.
در قسمت پایین صفحه اصلی نیز گزینه های دیگری در اختیار شماست که بر کارایی این موتور جستجوگر می افزاید. به عنوان مثال با کلیک بر روی گزینه "افزودن وب گاه"، می توانید به معرفی وب سایت و یا وبلاگ مورد نطر خود از طریق این موتور جستجو اقدام نمایید که البته قابلیت جدیدی نیست و مشابه آن در سایت هایی مثل گوگل و یاهو نیز وجود دارد، اما در اینجا با سهولت و راحتی بیشتری می توان اینکار را انجام داد.

موتور جستجوی سلام
طبق مندرجات قسمت راهنمای این موتور جستجوگر، سلام یک ابر جستجو گر Meta Search Engine هوشمند و پیشرفته ی اینترنتی است. لازم به ذکر است، موتور سلام، عبارت مد نظر کاربر را به طور همزمان و موازی، در چندین موتور جستجوگر جستجو کرده و با به کارگیری الگوهای هوش مصنوعی، ترکیب بهینه ی همه آن ها را نمایش می دهد.
سلام با توجه به ویژگی های زبان فارسی طراحی شده است. کاربرانی که سر و کار بیشتری با موتورهای جستجو داشته اند به خوبی متوجه این نکته خواهند شد که سلام زبان فارسی را بهتر می فهمد و نیازهای کاربران فارسی زبان را بهتر برآورده می کند.

موتور جستجوی ریسمون
طبق مندرجات خود سایت، ریسمون نخستین موتور جستجو گر مستقل منابع فارسی در شبکه جهانی وب است. این جستجوگر، همه ی وب سایت های فهرست Link.ir را در دوره های زمانی یک ماهه می پیمایید و محتویات و مطالب آن ها را نمایه سازی می کند و در بانک اطلاعاتی خود جهت ارائه خدمات جستجو به مراجعه کنندگان نگهداری می نماید. در حال حاضر ریسمون به صورت آزمایشی راه اندازی شده است و ممکن است در ارائه برخی خدمات خود دچار مشکلاتی باشد.
این موتور جستجو نیز دارای سرویس هایی همانند: اخبار، اطلاعات 118، شعر ادب، تقویم و تبدیل تاریخ می باشد. کمی پایین تر از کادر جستجو، لینک "ثبت سایت در ریسمون" وجود دارد که می توانید با معرفی سایت  یا وبلاگ خود برای افزایش بازدید وبسایت خود اقدام نمایید.

موتور جستجوی پارسیک
سایت پارسیک در اردیبهشت 1381 و با هدف ایجاد خدمات جستجو به پارسی زبانان تأسیس شده است. سعی طراحان این موتور بر این بوده است تا پارسیک، محیط و ابزاری مناسب برای ایرانیان باشد و برای رسیدن به چنین هدفی سعی شده است تا خدمات سایت گسترش داده شود. صفحه اول سایت بسیار شلوغ تر از دیگر موتورهای جستجو به نظر می رسد و این شاید ناشی از تلاش مدیران این سایت در ارائه خدمات هر چه بیشتر به کاربران باشد که البته به نظر می رسد که این تلاش ها شاید بیشتر در ارائه جدیدترین اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری فارسی، نمود داشته باشد.
طبق راهنمای موجود در سایت، جستجوگر وب پارسیک، یک موتور جستجوگر از نوع فراگیر (Meta Search Engine ) است و این بدان معناست که پارسیک از بانک اطلاعاتی دیگر موتورهای جستجو گر نیز استفاده می کند. بنابراین جستجو در پارسیک، نتیجه ای برابر با جستجو در چند جستجوگر مطرح را خواهد داد.

جستجوگر خبر فارسی و انگلیسی، منابع علمی، تصاویر و واژه نامه، از دیگر سرویس های این سایت است. سایت پارسیک علاوه بر فراهم کردن بخشهای بالا، اقدام به پیاده سازی ابزارها و بخش های دیگری نیز کرده است که به فراخور در سایت معرفی شده است. از جمله برنامه مبدل متون فارسی به کدهای یونیکد، فهرست وبلاگ های فارسی، مبدل آنلاین صفحات فارسی با کدپیچ ایران سیستم به یونیکد، ارائه نسخه اصلاحیه صفحه کلید فارسی سیستم عامل های ویندوز ایکس پی و 2000 و ده ها ابزار دیگر.

منبع: ماهنامه دانش و کامپیوتر ش 161
تهیه کننده: حسین توسلی


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 93/2/29:: 12:56 عصر     |     () نظر
حافظه پنهان سی پی یو

تاکنون بارها نام حافظه یا Cache را شنیده اید. فرضا می گویند فلان CPU دارای یک مگابایت کش می باشد.  در عین حال در این مجال قصد داریم تا پس از بیان یک مقدمه کلی در این رابطه و برای دوستانی که جدیداً با این مبحث آشنا می شوند، تا حد امکان، نکاتی عمیق تر، فنی تر و تکنیکی تر را در رابطه با این حافظه تشریح نماییم. بخصوص برای دوستانی که مایلند این مبحث و در واقع فناوری را بیشتر و عمیق تر درک کنند و با نحوه عملکرد آن به طور دقیق تری آشنا شوند.

معرفی CPU L2 Cache
حافظه پنهان یک حافظه با سرعت بالاست که در داخل پردازنده قرار گرفته است، تا سرعت دستیابی به داده و دستورات را افزایش دهد. باید در نظر گرفت که یک کامپیوتر کاملا بلااستفاده است، تا زمانیکه شما به پردازنده نگوئید که چه کار انجام دهد. در حقیقت پردازنده، برنامه ها را از حافظه اصلی (RAM) دریافت می کند. اما مشکل حافظه اصلی این است که با قطع جریان برق، محتویات آن از بین می رود. این نوع حافظه، حافظه فرار (RAM) نامیده می شود. بنابراین برنامه و داده باید در رسانه غیر فرار ذخیره شوند (یعنی هنگامی که شما کامپیوتر خود را خاموش می کنید محتویات آن از بین نرود).

رسانه هایی مثل دیسک سخت یا رسانه های نوری مثل CD و DVD.

همچنین هنگامی که شما برای اجرای یک برنامه بر روی آیکن آن در ویندوز کلیک می کنید، برنامه که معمولا بر روی هارددیسک ذخیره شده، به حافظه اصلی آورده می شود. سپس بوسیله مداری که کنترل کننده حافظه اصلی نامیده می شود و در داخل چیپ ست پل شمالی واقع شده، از حافظه اصلی (LOAD) می شود (لازم به ذکر است این مدار در پردازنده های AMD در داخل خود پردازنده واقع شده است)

بنابراین در شکل زیر برای سی پی یو های AMD چیپ ست را حذف کنید.

در نظر داشته باشید، CPU نمی تواند بطور مستقیم داده ها را از دیسک سخت دریافت کند، چون سرعت آنها بسیار پایین است (حتی اگر شما یک دیسک سخت با سرعت بسیار بالا را در نظر بگیرید).


چگونه داده ها به سی پی یو انتقال داده می شوند

در واقع برای اینکه منظور خود را بتوانیم بیان کنیم، فرض کنید که یک دیسک سخت Sata 300 که سریعترین دیسک سخت فراهم شده برای یک کاربر معمولی است، دارای بالاترین نرخ انتقال اسمی در حدود  300 مگابایت بر ثانیه است و این در حالیست که یک CPU می تواند دستورات را با سرعت داخلی 2GHz و با 64Bit مسیر داده (Data Path) که می تواند داده ها را با سرعت 16GB/s انتقال دهد، در حدود 50 بار از سریعترین دیسک سخت سریعتر است.

در شکل زیر شما می توانید یک دیاگرامی از پردازنده های رایج تک هسته ای را مشاهده نمایید. البته بلوک دیاگرام واقعی، بستگی به CPU دارد و شما می توانید مطالب ما را برای هر مدل بخواهید و سپس به بلوک دیاگرام واقعی آن نگاه کنید.


بلوک دیاگرامی از یک سی پی یو

در شکل بالا نقاط نقطه چین در تصویر فوق، بدنه و ساختار داخلی CPU را نشان می دهد و حافظه RAM در بیرون از CPU واقع شده است؛ بنابراین در خارج از این نقطه چین قرار دارد. همچنین مسیر داده بین حافظه RAM و CPU به طور معمول 64 بیتی است (یا 128 بیتی، در صورتیکه حافظه به صورت دوگانه (Dual) پیکربندی شده باشد).

همه مدارهایی که داخل ناحیه نقطه چین واقع شده اند با کلاک داخلی CPU اجرا می شوند. ضمنا بسته به نوع CPU، قسمت های کمی از نواحی داخلی، حتی می توانند بالاتر از این کلاک اجرا شوند. بنابراین مسیر داده بین قسمت های CPU می تواند عریض تر باشد. یعنی انتقال بیت ها در هر کلاک می تواند بیشتر از 64 یا 128 باشد. برای مثال، مسیر داده بین حافظه پنهان L2 و حافظه پنهان دستوری L1 در CPUهای مدرن، معمولاً 256 بیتی است.

در عین حال مسیر داده بین حافظه پنهان دستوری L1 و واحد دریافت کننده (Fetch)، بسته به مدل CPU متفاوت است. اما غالبا 128 بیتی، متداول می باشد.

اما در هر صورت برای اینکه بیشترین تعداد بیت در هر کلاک مبادله شود، نیازمند انجام سریعترین مبادله نیز می باشد. یعنی نرخ مبادله هم باید بالا باشد. لازم است در اینجا کمی دقیق شویم و به همین خاطر اشاره می کنیم که بطور خلاصه همه سی پی یو های مدرن، دارای سه حافظه پنهان هستند:

L2 که بزرگترین آنها بوده و بین حافظه RAM و حافظه پنهان دستوری قرار دارد و می تواند دستورالعمل و داده را نگهداری کند.

حافظه پنهان دستوری L1 که برای ذخیره دستورالعمل هایی که توسط CPU اجرا شده اند بکار می رود.

حافظه پنهان داده L1 که برای ذخیره داده هایی که دوباره در حافظه RAM نوشته شده اند بکار می رود.

دقت شود که L1 و L2 به معنی سطح 1 و سطح 2 می باشد، که به ترتیب به فاصله آنها از هسته (Core) واحد اجرایی دلالت می کند.

بی تردید ایجاد تأخیر در حد صفر، برای حافظه استاتیک، بزرگترین مسئله است. مخصوصا با CPUهایی که با کلاک بسیار بالایی کار می کنند. از این رو ساختن حافظه های استاتیک با تأخیر در حد صفر، بسیار پر هزینه است.

بنابراین سازندگان از این نوع حافظه، فقط در حافظه پنهان L1 استفاده می کنند و حافظه پنهان L2 از حافظه استاتیک با سرعت برابر با آنچه در حافظه پنهان L1 است، استفاده نمی کند و همین مسئله کمی تأخیر ایجاد می کند. بنابراین به صورت جزئی از حافظه پنهان، L1 کندتر است.

باز هم نظر شما را به شکل بالا جلب می کنیم که در آن مشاهده می کنید که حافظه پنهان دستوری L1، به عنوان حافظه ورودی عمل می کند. در حالیکه حافظه پنهان داده L1، به عنوان حافظه پنهان خروجی عمل می کند. به عبارتی حافظه پنهان دستوری L1 که اغلب کوچکتر از حافظه کش L2 است، در مواقعی که برنامه شروع به تکرار قسمت هایی از خود می کند، به صورت جزئی موثر است. زیرا دستورات لازم، باید به واحد Fetch نزدیکتر باشند.

حافظه پنهان در پردازنده های چند هسته ای

در پردازنده هایی که هسته آنها بیش از یکی است، معماری حافظه پنهان L2، بسیار متنوع است. در پردازنده های Dual Core، هر هسته CPU برای خود حافظه پنهان L2 دارد. بنابراین به صورت یک CPU مستقل است. همچنین در پردازنده های 2 هسته ای اینتل، یک حافظه پنهان L2 وجود دارد که بین 2 هسته به اشتراک گذاشته شده است.

ضمنا در CPUهای Core 2 Duo که 4MB حافظه پنهان L2 دارند، بر خلاف تقسیم ثابت 50% که در CPUهای Dual Core (دو هسته ای) وجود دارد، یک هسته ممکن است از 3.5 مگابایت آن استفاده کند و هسته دیگر 512 کیلوبایت آن را مورد استفاده قرار دهد. از طرف دیگر CPUهای متداول چهار هسته ای مثل: Core 2 Extreme یا و Core 2 Quad، از دو تراشه 2 هسته ای استفاده می کنند و آن بدین معنی است که عمل به اشتراک گذاری بین هسته های 1و2و3و4 اتفاق می افتد. در آینده اینتل قصد دارد CPUهای 4 هسته ای را که از یک تراشه استفاده می کنند، متداول کند. در شکل پایین، مقایسه بین سه حافظه پنهان نشان داده شده است.


مقایسه بین حافظه های پنهان L2 رایج در CPU های چند هسته ای

لازم به ذکر است، پردازنده های AMD مبتنی بر معماری K10، حافظه پنهان اشتراکی L3 دارند که با دوتای دیگر ترکیب خواهد شد. این در شکل پایین نمایش داده شده است. اندازه این حافظه پنهان بستگی به مدل CPU دارد. و خیلی شبیه به آنچه در اندازه حافظه پنهان L2 اتفاق افتاد، می باشد.


معماری حافظه پنهان K10


حافظه پنهان چگونه کار می کند؟

واحد Fetch با دریافت کننده، به دنبال دستورالعمل بعدی که قرار است در حافظه پنهان L1 اجرا شود می گردد. اگر آنجا نباشد، به دنبال آن در حافظه نهان L2 می گردد. سپس اگر در آنجا نبود، برای اجرای دستورالعمل بعدی، به حافظه RAM سر خواهد زد. در اصطلاح هنگامی که CPU داده یا دستورالعمل لازم  را از حافظه پنهان دریافت کرد، ما آن را "موفقیت" می نامیم و هنگامی که داده یا دستورالعمل را به طور مستقیم از حافظه اصلی دریافت کند، شکست می نامیم. البته هنگامی که شما کامپیوتر خود را روشن می کنید، حافظه پنهان خالی است، بنابراین دستیابی به حافظه اصلی لازم است، و این فقدان حافظه پنهان، اجتناب ناپذیر است. اما پس از اینکه اولین دستور العمل آورده شد، شروع خود را نشان می دهد.

به عبارتی هنگامی که پردازنده، دستورالعمل را از محل معین حافظه اصلی (Load) کرد، مداری که کنترل کننده حافظه پنهان نامیده می شود، بلوک کوچکی از داده ها را که در محل قبلی داده فعلی که پردازنده بارگذاری کرده است را به حافظه پنهان می آورد. از آنجائیکه برنامه ها همیشه به صورت ترتیبی روند اجرایی دارند، محل بعدی حافظه اصلی که پردازنده آن را درخواست خواهد کرد، شاید آن محلی باشد که بلافاصله قبل از محلی باشد که قبلاً بار شده است. از اینرو کنترل کننده حافظه پنهان، مقداری داده قبل از اولین محل حافظه اصلی را که توسط پردازنده خوانده شده، بار می کند، و داده بعدی شاید در حافظه پنهان باشد. بنابراین پردازنده نیازی ندارد برای دریافت داده ها به بیرون مراجعه کند. چون آن از قبل به داخل حافظه پنهان که در داخل CPU تعبیه شده است، آورده شده است که می تواند آن را با همان میزان کلاک CPU دریافت کند. این مقدار داده، یک خط (Line) نامیده می شود، و آن معمولا 64 بایت طول دارد.

سازمان دهی حافظه پنهان
حافظه پنهان به طور داخلی به خطوطی تقسیم می شود که هر کدام می تواند 16 تا 128 بایت را نگهداری کند که البته به نوع CPU هم بستگی دارد. در اکثر CPUهای امروزی، حافظه پنهان به صورت خطوط 64 بایتی (512 بیت) سازماندهی شده است.

لازم به ذکر است، جزئیات در رابطه با حافظه پنهان بسیار گسترده تر و فنی تر از آن چیزی است که در این فرصت توضیح داده شد، اما از آنجایی که این جزئیات خارج از حوصله بسیاری از خوانندگان است، ما به همین مقدار بسنده می کنیم و امیدواریم همین مقدار نیز درک نسبتا عمیق و روشنی در رابطه با عملکرد حافظه پنهان، انواع آن و سایر مطالب مربوطه در اختیار شما قرار داده باشد.

ترجمه: سعید افشاری و امیر بهمنی
ماهنامه دانش و کامپیوتر شماره 86

منبع: Hardware Secrets


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 93/2/29:: 12:55 عصر     |     () نظر
دانلود مجله بایت روزنامه خراسان شماره 304
عناوین ضمیمه بایت روزنامه خراسان شماره 304:
- فقط غیر اخلاقی ها فیلتر می شوند
- مصاحبه با «جانوس فریس» موسس شرکت اسکایپ
- به سایت محبوب تان رای بدهید
- کتاب را هم می توان تزریق کرد!
- مشکلات اینترنت کشور
- افزایش کاربران اینترنت تلفن همراه در چین
- بیماری های مشترک میان کامپیوترها و یخچال ها در راه است
- چرا تولید نرم افزارهای متن باز از نظر تجاری سودآور است؟
- لینوکس در ایران به کجا می رود؟
- بازاری بر اساس حرف و سخن
- دو محصول جدید از NVIDIA و AMD
- مردم در انتظار ارزان شدن اینترنت
- سه ترفند جالب در ویندوز 8
- لذت ارتباط با قرآن
- بازی Assasin’s Creed: Liberation HD از موفقیت بازماند
- هنر دیجیتالی
و ...

دانلود ضمیمه بایت روزنامه خراسان شماره 304


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 93/2/29:: 12:55 عصر     |     () نظر

در صورتی که با پوشه‌ای از هارددیسک خود زیاد سروکار دارید حتماً برایتان جالب خواهد بود که این پوشه را جهت دسترسی سریعتر به منوی Start ویندوز 7 اضافه کنید. این کار از طریق رجیستری ویندوز قابل انجام است. در این ترفند به نحوه‌ی انجام این کار خواهیم پرداخت.

روش دسترسی به رجیستری ویندوز 7
روش اول: (در قسمت کادر جستجوی منوی شروع ویندوز regedit را وارد کنید و روی regedit.exe کلیک کنید.)
روش دوم: ابتدا کلیدهای Windows+R را فشرده تا پنجره Run باز شود.

در این پنجره عبارت regedit را نوشته و Enter بزنید تا محیط ویرایش‌گر رجیستری ظاهر شود.

Registry Editor
مسیر زیر را در رجیستری طی کنید:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders
حال در پنل سمت راست، بر روی کلید Favorites دوبارکلیک کنید تا پنجره‌ی مقداردهی باز شود.
Shell Folders
در اینجا شما باید مسیر پوشه‌ای را که می‌خواهید به منوی استارت اضافه شود را در قسمت Value data جایگزین آدرس کنونی کنید؛ مثلاً C:\Program Files (پوشه دلخواه) را وارد کرده و OK بزنید.

اکنون به پنل سمت چپ برگردید و چند پوشه پایین‌تر، User Shell Folders را انتخاب کنید.
دوباره به پنل سمت راست رفته و مقدار کلید Favorites را به مانند قبل مقداردهی کنید. دقت کنید که باید به هر دو کلید Favorites مسیر پوشه‌ی یکسانی داده شود.
حال بر روی تسک‌بار (نوار پایین صفحه مانیتور) کلیک راست کرده و Properties را بزنید.
تنظیمات منوی شروع ویندوز 7
در پنجره‌ی ظاهر شده به سربرگ Start Menu رفته و روی Customize کلیک کنید.
در این‌جا گزینه Favorites menu را یافته و تیک کنار آن‌ را فعال کنید.
تمام پنجره‌ها را OK کرده و در نهایت ویندوز را ریستارت کنید.

اکنون می‌توانید در قسمت سمت راست منوی استارت، پوشه‌ی مورد علاقه خود را مشاهده کرده و به محتویات آن‌ بصورت منو از همان‌جا دسترسی داشته باشید.

منبع: وب سایت ترفندستان


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 93/2/29:: 12:55 عصر     |     () نظر
   1   2   3   4   5   >>   >