سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس به شخصی مسأله ای بیاموزد، مالکش می گردد . گفته شد : آیا وی را خرید و فروش هم می کند؟ فرمود : نه، بلکه امر و نهیش می کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
روزها در گذر است، مطالب جالب
درباره



روزها در گذر است، مطالب جالب


امیر ل
آرشیو یادداشت‌ها

نقد و معرفی دوربین گلکسی نوت 9 سامسونگ مدرن گلگسی نوت 9 یکی از پرچمداران شرکت کره‌ای سامسونگ است که تمرکز بالایی روی دوربین دارد تا بتواند در میان رقبا همچنان بدرخشد. در ادامه می‌توانید شاهد بررسی دوربین گلکسی نوت 9 بوسیله کارشناسان DxOMArk باشید.

سامسونگ گلکسی نوت 9 / samsung galaxy note 9

سامسونگ گلکسی نوت 9 در بخش دوربین اصلی از دوربین دوگانه که هرکدام 12 مگاپیکسلی هستند، بهره می‎‌برد. یکی از این سنسورهای 12 مگاپیکسلی به‌عنوان سنسور زاویه گسترده با دیافراگم دوگانه f/1.5-2.4 و همین‌طور قابلیت اتوفوکوس پیکسل دوگانه همراه شده است. از طرف دیگر، سنسور دوم این دوربین دوگانه دارای قابلیت لنز فوتو با ویژگی بزرگنمایی 2x و دیافراگم f/2.4 خواهد بود. علاوه بر این‌ها خوب است بدانید که هر دو لنز این دوربین دوگانه از ویژگی لرزشگیر اپتیکال بهره می‌برند.

همچنین شایان ذکر است که گلکسی نوت 9 از قابلیت پشتیبانی از هوش مصنوعی نیز برخوردار بوده و بنا بر ادعای کمپانی هوشمندترین دوربین حال حاضر دنیای موبایل محسوب می‌شود. به عنوان مثال هوش مصنوعی گنجانده شده در دوربین توانایی شناسایی عناصر کلیدی را دارد و می‎‌تواند تنظیمات عکسبرداری و پردازش تصویر را براساس 20 دسته جداگانه بهینه‌سازی کند.

علاقه‌مندان به ویدیو نیز شاهد ضبط ویدیوهای 4K باکیفیتی توسط این دوربین خواهند بود که می‌تواند 30 تا 60 فریم در ثانیه را ضبط کند. گفتنی است که این ویژگی‌ها با یک نمایشگر 6.4 اینچی امولد با رزولوشن 1440×2960 پیکسل تکمیل می‌شود. همچنین در بخش پردازشی این گوشی نیز شاهد پردازندهاسنپدراگون 850 و یا در برخی مناطق شاهد اگزینوس 9810 خواهیم بود.

 

ویژگی‌های کلیدی دوربین سامسونگ گلکسی نوت 9
دوربین دوگانه
دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با دیافراگم متغیر
دوربین 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 با قابلیت اتوفوکوس
قابلیت لرزشگیر اپتیکال برای هر دو لنز
فلش LED تکی
ضبط ویدیوی 4K با ویژگی 30 تا 60 فریم در ثانیه

 

نتیجه و بررسی‌هایی که در ادامه این نوشتار شاهد آن خواهید بود نتایج حاصل از بررسی مهندسین DxOMark است که با بررسی روی 1500 تصویر ثبت شده و بیش از 2 ساعت فیلم ضبط شده با دوربین گلکسی نوت 9 انجام شده است. گفتنی است که تصاویر در شرایط مختلف مورد بررسی قرار گرفتند و آزمون و خطاهای مختلفی را نیز از سر گذرانده‌اند. 

 


خلاصه تست


عکاسی در نور زیاد توسط دوربین نوت 9 / photography in bright by note 9

خلاصه تست در بخش عکسبرداری

دوربین سامسونگ گلکسی نوت 9 در ارزیابی‌های DxOMark توانست امتیاز کلی 103 و 107 را در بخش عکاسی کسب کند که با این امتیاز و در حال حاضر بالاتر از گوشی اچ تی سی یو 12 پلاس یعنی در رده دوم دوربین‌های برتر قرار می‌گیرد. در واقع سامسونگ گزینه‎ای قوی را با گلکسی نوت 9 در اختیار دوستداران عکاسی با گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهد. به‌طوری‌که می‌توان گفت عملکرد فوکوس این گوشی هوشمند بسیار عالی بوده و در سایر بخش‌ها مانند نمایش جزئیات، کاهش نویز، کیفیت تصویر در زمان نویز و بوکه عملکرد مثال‌زدنی را از خود به نمایش می‌گذارد. این در حالی است که ویژگی اتوفوکوس گلکسی نوت 9 نیز عالی بوده و همین‌طور در نور شدید نیز شاهد ثبت تصاویری با کیفیت بالا خواهیم بود.

باتوجه به ویژگی‌های خوبی که از این دوربین بیان کردیم باید این نکته را نیز بیافزاییم که خاصیت نوردهی لنزهای دوربین گلکسی نوت 9 و محدوده دینامیکی آن عالی است. درواقع تصاویر ثبت شده با دوربین گوشی یاد شده تصاویر گسترده‌تر نسبت به آنجه هستند که تاکنون از گوشی‌های فعلی دنیایفناوری دیده‌ایم. همین‌طور گلکسی نوت 9 قادر است در محیط تاریک از سایه گرفته تا فضای داخل ساختمان تصاویر با کیفیتی را ثبت کند.

 

در مورد نویز نیز باید بگوییم که دوربین گلکسی نوت 9 تصاویری با حداقل نویز ممکن را ثبت می‌کنند. همچنین در بخش ثبت جزئیات نیز به گونه‌ای خوب عمل می‌کند که این ویژگی آن را یک سروگردن بالاتر از سایر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار قرار خواهد داد. به لطف تثبیت‌کننده نوری که در گلکسی نوت 9 گنجانده شده است دوربین این گوشی هوشمند می‌تواند سطح خوبی از جزئیات را در تصاویر ثبت شده به نمایش بگذارد و تصاویر بوکه را نیز با کیفیت بسیار عالی ثبت کند.

 

خلاصه تست در بخش فیمبرداری

در قسمت فیلمبرداری دوربین گلکسی نوت 9 توانست امتیاز 94 را بدست آورد. این امتیاز نشان می‌دهد که در این بخش رقبای بسیار زیادی برای دوربین گلکسی نوت 9 وجود دارند. گفتنی است که توانایی اصلی این دوربین در بخش توانایی کنترل انحرافات نوری و همین‌طور کنترل نویز است. ویژگی اتوفوکوس خودکار نیز عملکردی بسیار برجسته در این دوربین برای فیلمبرداری دارد و می‌تواند واکنش سریعی به تغییرات نوری داشته باشد.

همچنین لازم به ذکر است که روشنایی، کیفیت رنگ، ردیابی نور و به‌طور کلی دقت در نتایج حاصل شده بسیار دقیق است. به طوری که سیستم دوربین به راحتی می‌تواند خود را با تغییرات نوری انطباق دهد. همچنین حفظ جزئیات و نویز نیز به خوبی در این دوربین رعایت می‌شود. این در حالی است که در بخشی از صحنه‌های کم نور میزانی نویز رنگی در فیلم‌های ضبط شده مشاهده می‌شود.

نتیجه بررسی DxOMark از دوربین گلکسی نوت 9 / the result of galaxy note 9 camera

 


امتیازات DxOMark برای بررسی دوربین گلکسی نوت 9


در بخش عکاسی دوربین گلکسی نوت 9 امتیاز 107 را دریافت کرد. این در حالی است که تنها با یک امتیاز فاصله با دوربین اچ تی سی یو 12 در جایگاه دوم قرار گرفته است. می‌توانید بررسی دوربین اچ تی سی یو 12 پلاس را از نگاه DxOmark از اینجا مشاهده کنید. حالا در ادامه به امتیازات بخش‌های مختلف دوربین گلکسی نوت 9 می‌پردازیم.

 

نوردهی و کنتراست (91)

توجه داشته باشید که کسب امتیاز 91 در بخش نوردهی و کنتراست امتیاز بالایی برای دوربین گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. این امتیاز بدین معنی است که گلکسی نوت 9 می‌تواندتصاویری با جزئیات بالا را چه برای سوژه‌هایی که در سایه هستند و چه آن‌ها که در روشنایی زیاد قرار دارند، به ارمغان بیاورد. این در حالی است که پویایی تصاویر نیز به خوبی حفظ خواهد شد. در ادامه می‌توانید نمونه‌هایی از عملکرد دوربین گلکسی نوت 9 را در شرایط مختلف به منظور ارزیابی نوردهی و کنتراست آن مشاهده کنید.

هرچند در تست انجام شده گلکسی نوت 9 نتوانست بوکه را به صورت طبیعی و خوب اعمال کند اما با این حال جالب است بدانید که فاصله کمی با نتیجه‌ای که هواوی پی 20 پرو در این زمینه کسب کرده، داشته است.

گفتنی است که حالت HDR دوربین گلکسی نوت 9 نیز پیشرفت قابل توجهی نسبت به نتایج حاصله با دیگر پرچمدار کره‌ای‌ها داشته است. به‌طوری که در تصاویر ثبت شده با نوت 9 پس‌زمینه باکیفیت‌تری داریم و پویایی تصویر نیز به خوبی حفظ می‌شود. اما گاهی هم سایه‌های سیاه روی تصویر ایجاد می‌شود و جزئیات گاهی اوقات در روشنایی تصاویر کم خواهد شد.

دوربین نوت 9 همچنین قادر است تا در نور ضعیف پویایی خوبی را حفظ کند. همان‌طور که در بالا نیز مشاهده کردید تصاویر ثبت شده با دوربین نوت 9 جزئیات بیشتری را نسبت به گلکسی اس 9 پلاس نمایش می‌دادند. این در حالی است که در نور ضعیف نیز دوربین گلکسی نوت 9 جزئیات بیشتری را در سایه به نسبت هواوی پی 20 پرو نمایش می‌دهد و عملکرد بهتری دارد.

در فضای داخل ساختمان نیز با حداقل نور ممکن که معادل 1 لوکس نور است، می‌توان تصویری به مانند عکس زیر ثبت کرد.

تصویر ثبت شده با گلکسی نوت 9/ photo by galaxy note 9

 

رنگ (81)

تصویر ثبت شده با گلکسی نوت 9 / photo by galaxy note 9دوربین گلکسی نوت 9 در تصاویر ثبت شده می‌تواند تعادل رنگ سفید را به خوبی برقرار و شفافیت و دقت رنگ تصویر را نیز حفظ کند

دیگر نمره بالای دوربین گلکسی نوت 9 مربوط به دقت رنگی خواهد بود که در تصاویر ثبت شده با آن به دست می‌آید. در بیشتر شرایط چه در فضای داخل ساختمان و چه فضای خارج از ساختمان می‌توان تصاویری را با دوربین گوشی یاد شده ثبت کرد که شفاف و واضح هستند. این مورد در سایه پردازش رنگ باکیفیت و توانایی برقراری تعادل رنگ سفید فراهم خواهد شد.  البته در برخی از شرایط نوری ممکن است اندکی نویزهای رنگی بنفش در سوژه‌هایی که در سایه قرار دارند ظاهر شوند که البته میزان این نویزها خیلی قابل توجه نیست.

البته گاهی اوقات که نور محیط کم است ممکن است اختلال‌اتی در تصاویر مشاهده شود. اما باید خاطر نشان کنیم که در شرایط نوری متعادل تصاویر بسیار باکیفیت ثبت خواهد شد.

 

فوکوس خودکار (96)

امتیاز 96 در بخش اتوفوکوس نشان می‌دهد که دوربین سامسونگ گلکسی نوت 9 عملکرد بسیار خوبی در این مورد از خود به نمایش می‌گذارد. اما خب هنوز با بهترین عملکرد اندکی فاصله خواهد داشت. با این حال می‌توانیم اشاره کنیم که ویژگی اتوفوکوس در دوربین یاد شده از دقت و سرعت بالایی برخوردار است. این در حالی است که این ویژگی باعث می‌شود تا جزئیات بیشتری توسط دوربین نسبت به دوربین گلکسی اس 9 پلاس در تصاویر ثبت شود. این در حالی است که ویژگی اتوفوکوس می‌تواند در شرایط نوری مختلف عملکردهای متفاوتی را نیز از خود به نمایش بگذارد.

ویژگی اتوفوکوس گلکسی نوت 9 در مقایسه با هواوی پی 20 پرو / galaxy note 9 autofocous compare with huawei p20 proویژگی اتوفوکوس در هواوی پی 20 پرو وقفه کمتری ایجاد می‌کند و اندکی سریع‌تر است

همان‌طور که در تصاویر زیر می‌توانید مشاهده کنید عملکرد نوت 9 در شرایط نوری مختلف قابل قبول بوده اما گاهی اوقات نیز ممکن است سرعت و دقت آن کاهش داشته باشد.

 

بافت (68) و نویز (76)

همانند دیگر مدل‌ها و پرچمداران سامسونگ، دوربین نوت 9 نیز قادر است بافت را به خوبی در تصاویر ثبت شده خود به نمایش بگذارد. این در حالی است که سامسونگ در دوربین این گوشی هوشمند تمرکز زیادی روی کاهش نویز نیز داشته است. اما همه این‌ها در حالی است که در شرایط نوری ضعیف مانند 20 لوکس نور ممکن است نویزهایی در تصویر ثبت شده توسط نوت 9 مشاهده شود. با این حال توجه داشته باشید که این گوشی هوشمند قادر است، تصویر را با جزئیات خوبی نمایش دهد، حتی اگر امتیازش از گوشی هواوی پی 20 پرو کمتر باشد.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم و تصاویر ثبت شده نیز نشان می‌دهند در بیشتر شرایط نوری دوربین گلکسی نوت 9 عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. اما همان‌طور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید با کاهش نور، نمایش جزئیات نیز کاهش یافته است.

انحرافات نوری (67)

در حالت کلی می‌توانیم بیان کنیم که انحرافات نوری در دوربین گلکسی نوت 9 به خوبی قابل کنترل هستند به طوری که به مانند بسیاری از گوشی‌های پرچمدار دیگر نیاز به بررسی دارند. با این وجود برخی از تصاویر ثبت شده با گلکسی نوت 9 می‌توانند برخی از انحرافات نوری را نمایش دهند. در واقع این حالت‌ها شامل وجود روشنایی خیره‌کننده در سوژه مورد نظر است که حتی می‌تواند در خارج از کادر نیز انحرافاتی را ایجاد کند.

انحرافات نوری در گلکسی نوت / Samsung Galaxy Note 9 flare9

همین‌طور تصاویر ثبت شده با نوت 9 می‌توانند در زمانی که انحرافات نوری زیاد باشند، اندکی نویزهای رنگی را در حاشیه تصاویر نمایش دهند. این در حالی است که در بدترین حالت‌ها نیز وضوح تصویر در کناره‌ها کاهش می‌یابد.

فلش (90)

در مورد فلش LED در گوشی‌های هوشمند باید بگوییم که اندازه آن‌ها نمی‌تواند از اندازه معینی بزرگ‌تر باشد چون باید در قسمت دوربین به صورت جمع و جور تعبیه شوند. اما از طرفی با این مشخصه‌ها نیز می‌توانند نیازهای دوربین را در شرایط نوری ضعیف برآورده کنند. بدون هیچ نور اضافه دیگری فلش LED در گلکسی نوت 9 می‌تواند به نوردهی تصاویر تا حدی کمک کند اما تصاویر ممکن است یک سری انحرافاتی را در گوشه‌ها داشته باشند. با این حال ثبت جزئیات نیز به خوبی صورت خواهد گرفت، حتی اگر مقداری نویز در تصاویر مشاهده شود.

گفتنی است که با نور تنگستن می‌توان یک سری از ایرادات را تا حدی برطرف و تعادل رنگ سفید را نیز به خوبی برقرار کرد. با این حالا ممکن است اختلالاتی در تصاویر ثبت شده در نور ضعیف مشاهده شود و البته در برخی مواقع نیز ممکن است چشم‌ها به رنگ قرمز در تصاویر ثبت شوند.

بزرگنمایی (66)

گلکسی نوت 9 به لطف ترکیب متمایز سخت‌افزار و پردازش خوبی که دارد، یکی از بهترین گوشی‌های هوشمندی است که انتخاب مناسبی را برای بزرگنمایی روی جزئیات رقم می‌زند. لنز ثانویه یا به عبارتی لنز تله فوتو دوربین گلکسی نوت 9 این امکان را فراهم می‌آورد تا دوربین بتواند سطوح قابل توجهی از جزئیات را در تصاویر ثبت کند. شما می‌توانید نتیجه بزرگنمایی دوربین گلسکی نوت 9 را در مقایسه با دیگر رقبا مشاهده کنید. گفتنی است که این تصاویر با بزرگنمایی 2X ثبت شده‌اند.

در تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، عکس‌ها با دوربین گلکسی نوت 9 با بزرگنمایی 5X در مقایسه با گلکسی اس 9 پلاس و هواوی پی 20 پرو ثبت بازی مدل لباس السا آنلاین شده است. این در حالی است که تصویر ثبت شده با دوربین گلکسی اس 9 پلاس از کیفیت پایین‌تری نسبت به دو تصویر دیگر برخوردار بوده و تصویر ثبت شده با دوربین هواوی پی 20 پرو نیز اندکی از نور کمتری بهره می‌برد و شفافیت زیادی ندارد. اما این در حالی است که در قسمت دیگر تصاویر می‌توانید حفظ جزئیات را در زوم بالا هنگامی که قسمتی از تصاویر برش داده شدند، مشاهده کنید.

بوکه (55)

بوکه در گلکسی نوت 9 / bookeh in galaxy note 9

حالت بلوری و یا ویژگی بوکه یکی از امکانات خوب گلکسی نوت 9 محسوب می‌شود و به مانند بسیاری از گوشی‌های رده بالای دیگر، نوت 9 نه‌تنها می‌تواند بوکه را به خوبی اعمال کند بلکه عمق خوبی را نیز در تصویر ایجاد خواهد کرد. در واقع این ویژگی به نمایش جزئیات در بخش موها در تصاویر پرتره کمک می‌کند.

با این حال جالب است بدانید با اینکه دوربین گلکسی نوت 9 می‌تواند ویژگی بوکه را به خوبی اعمال کند اما در مقام مقایسه با هواوی پی 20 پرو عملکرد ضعیف‌تری در این بخش دارد.

 


امتیازات DxOMark در بررسی ضبط ویدیو دوربین گلکسی نوت 9


دوربین گلکسی نوت 9 توانست امتیاز بسیار خوب 96 را در بخش ضبط ویدیو کسب کند و تنها 4 امتیاز با برترین دوربین در بین گوشی‌های هوشمند یعنی دوربین هواوی پی 20 پرو فاصله دارد. امتیازات این بخش در بررسی ویژگی‌های مختلف عبارت‌اند از:

نوردهی (83)، پردازش رنگ (87)، فوکوس خودکار (98)، بافت تصویر (54)، کنترل نویز (72)، کنترل انحرافات تصویری (82) و تثبیت کنندگی یا لرزشگیری (91).

کیفیت ویدیو در گلکگسی نوت 9 / video in galaxy note 9کیفیت ویدیو در شرایط نور ضعیف تنها اندکی کاهش می‌یابد

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم عملکرد دوربین گلکسی نوت 9 در بخش ویدیو وhقعا قابل تحسین است. در واقع مواردی که در دوربین این گوشی هوشمند منحصربه‌فرد هستند شامل فوکوس اتوماتیک، تثبیت‌کنندگی به همراه قابلیت کنترل انحرافات نوری و میزان نویز خواهد بود. در این بین ویژگی فوکوس خودکار دارای امتیاز بالاتری نسبت به سایر ویژگی‌ها بوده و این بدین معنا خواهد بود که در شرایطی که نور سوژه تغییر کند این ویژگی نیز به سرعت واکنش نشان خواهد داد و می‌تواند ردیابی خوبی از سوژه در شرایط نوری مختلف نیز داشته باشد. علاوه بر این در مورد سوژه‌های در حال حرکت نیز باید بگوییم که این دوربین توانسته است در بررسی‌های انجام شده هم سربلند بیرون بیاید.

همان‌طور که نتایج نشان می‌دهند، ویدیوهای ضبط شده با دوربین گلکسی نوت 9 دارای شفافیت و دقت بالایی هستند. این در حالی است که کارشناسان بررسی کننده این دوربین کنترل خوب نویز و همین‌طور حفظ جزئیات را در شرایط نوری مختلف مورد تحسین قرار دادند.

 


سخن پایانی: دوربین دوگانه گلکسی نوت 9 یکی از بهترین‌ها است


همان‌طور که شاید تاکنون متوجه شده باشید دوربین دوگانه گلکسی نوت 9 به‌عنوان یکی از بهترین دوربین‌های دوگانه در رده‌بندی‌های موبایل محسوب می‌شود. درواقع این دوربین توازن خوبی را بین ویژگی‌های عکاسی و فیلمبرداری برای کاربران برقرار کرده است و کاربران می‌توانند با خیال راحت از آن در شرایط نوری مختلف استفاده کنند. جالب است بدانید، مواردی که توسط سامسونگ در پرچمدار نوت 9 به نسبت دوربین گلکسی اس 9 پلاس بهبود یافته‌اند شامل ویژگی اتوفوکوس، حفظ میزان پایداری، قابلیت اطمینان در ردیابی و حالت شبیه‌سازی بوکه است.

همچنین گفتنی است که تصاویر ثبت شده با دوربین گلکسی نوت 9 جزئیات را به خوبی نشان می‌دهند و دارای نویز حداقلی خواهند بود. همچنین با همه این ویژگی‌های خوبی و پشتیبانی این گوشی هوشمند از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر و سایر ویژگی‌های فنی تحسین برانگیز از قلم S-Pen گرفته تا پردازنده قدرتمند، می‌تواند آن را به یکی از انتخاب‌های عالی برای افرادی تبدیل کند که به دنیال یک گوشی هوشمند همه چیز تمام هستند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 97/9/24:: 10:26 عصر     |     () نظر