سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل احمق در دهانش و دهان حکیم در دلش است . [امام عسکری علیه السلام]
روزها در گذر است، مطالب جالب
درباره



روزها در گذر است، مطالب جالب


امیر ل
آرشیو یادداشت‌ها

بررسی حرفه ای مانیتور گیمینگ سامسونگ مدل CFG70 جدید

گیمرها دنیای منحصر به فردی دارند و به همین دلیل تجهیزات مورد نیازشان را با وسواس خاصی انتخاب می کنند؛ از قطعات اصلی داخل کیس کامپیوتر گرفته تا لوازم جانبی، همگی باید برچسب یا رنگ و لعاب گیمینگ داشته باشند.

یکی از تجهیزاتی که در تجربه فراگیر و حرفه ای بازی اهمیت شایانی دارد، مانیتور است و شرکت های سازنده هم طی سال های اخیر به سراغ نمایشگرهای خمیده رفته اند تا کاربر را هرچه بیشتر در فضای بازی غرق کنند.

سامسونگ به عنوان یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان نمایشگر در جهان، چند وقتیست که وارد حوزه مانیتورهای گیمینگ هم شده و تابستان سال گذشته از نخستین مانیتور حرفه ای جهان با نرخ رفرش 144 هرتز و زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه ای رونمایی کرد، محصولی که با نام CFG70 شناخته می شود و به تازگی در دو اندازه 24 و 27 اینچی وارد بازار شده.

 

 

در این مطلب قصد داریم شما را با مدل 27 اینچی مانیتور گیمینگ خمیده سامسونگ مدل CFG70 آشنا کنیم. ابتدا نگاهی به مشخصات فنی این محصول می اندازیم:

  • صفحه 27 اینچی خمیده (انحنای 1800R)
  • رزولوشن تمام اچ دی 1080p
  • نسبت تصویر 16:9
  • پنل VA با تکنولوژی نقاط کوانتومی (Quantum Dot)
  • نرخ رفرش 144 هرتز (متغیر)
  • زمان پاسخدهی 1 میلی ثانیه
  • نسبت کنتراست 3000:1
  • حداکثر روشنایی 350 نیت

خصوصیاتی که در بالا برشمردیم از آرزوهای هر گیمری حساب می شوند، به ویژه آنهایی که در بازی های اکشن و آنلاین به دنبال تأخیر نزدیک به صفر و تجربه تمامی فریم ها هستند، اما آیا مانیتور گیمینگ سامسونگ در عمل می تواند رضایت کاربر را فراهم کند؟ برای پاسخ به این سؤال با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

جعبه مانیتور 27 اینچی CFG70 سامسونگ کمی بزرگ تر از حد معمول است و این موضوع به طراحی خاص پایه آن بر می گردد، چون نمایشگر و دو قسمت اصلی پایه به هم متصل هستند و فضای زیادی را اشغال کرده اند.

 

 

اتصال نمایشگر به صفحه نگهدارنده زیرین با دو عدد پیچ انجام می شود که برای محکم کردن آنها حتماً به ابزار مناسب نیاز دارید.

 

 

پس از این کار وقتی مانیتور را روی میز قرار می دهید، از سادگی تنظیم وضعیت آن شگفت زده خواهید شد. تغییر زاویه و ارتفاع این دستگاه با یک اشاره دست در تمامی جهات ممکن است و باعث می شود علاوه بر کاربرد گیمینگ، برای استفاده اداری و کاری هم فوق العاده مناسب باشد.

 

 

البته این سادگی در تنظیم زاویه و ارتفاع، گاهی اوقات مشکل ساز می شود و مثلاً زمانی که می خواهید به دکمه پشت یا دکمه های زیر آن دست پیدا کنید، ناخواسته وضعیت مانیتور هم تغییر می کند.

مشکل لرزان بودن صفحه هم به وضوح احساس می شود و با هر تکان ساده میز، حتی در حین تایپ کردن هم متوجه لرزش آن خواهید شد، حال تصور کنید مشغول اجرای یک بازی آنلاین و حساس هستید و هر تکان ماوس، تصویر را هم به لرزه در می آورد.

 

 

طراحی ظاهری و کیفیت ساخت دستگاه در حد متوسط است و حس یک محصول گران قیمت را به شما القا نمی کند. خوشبختانه بدنه مانیتور CFG70 سامسونگ هیچ قطعه براقی ندارد و نیازی نیست نگران خط و خش روی آن باشید.

 

 

سیستم نورپردازی محیطی این مانیتور (موسوم به Arena Lightning) پشت صفحه قرار گرفته و می توانید آن را به گونه ای تنظیم کنید که چشمک بزند یا به صدای بازی واکنش نشان دهد. البته انتخاب رنگ آبی به جای رنگ های محبوب گیمرها (مانند قرمز، نارنجی یا چند رنگ) هم در اینجا کمی عجیب به نظر می رسد.

 

 

حاشیه اطراف نمایشگر هم در حدی نیست که گیمرها را آزار بدهد، به خصوص برای این محصول که قیمت معقولی دارد. سامسونگ نشان داده که برتری در بخش فنی را به زیبایی ظاهری ترجیح می دهد.

درگاه ها و امکانات

درگاه های ارتباطی مانیتور CFG70 سامسونگ همگی در پشت بدنه قرار گرفته اند: ورودی برق DC از طریق آداپتور همراه دستگاه، دو درگاه HDMI 1.4a (با پشتیبانی از Adaptive- Sync)، یک درگاه دیسپلی پورت 1.2a (با پشتیبانی از Adaptive-Sync)، یک درگاه ویژه سرویس مانیتور، و یک خروجی جک 3.5 میلیمتری هدفون.

 

 

لازم است بدانید حداکثر نرخ رفرش این مانیتور یعنی 144 هرتز فقط از طریق درگاه دیسپلی پورت محقق می شود و اگر از درگاه HDMI استفاده کنید به فرکانس 120 هرتز محدود خواهید بود، که البته باز هم رقم فوق العاده ای برای گیمرها محسوب می شود.

خوشبختانه طراحی خاص و حرکت آزادانه صفحه نمایش باعث می شود تا به راحتی به درگاه های پشتی دسترسی پیدا کنید. البته جای خالی درگاه USB برای اتصال لوازم جانبی در مانیتور CFG70 سامسونگ احساس می شود.

پشت دستگاه در سمت چپ، جوی استیک کنترلی مانیتور قرار گرفته که با فشردن آن به منوی تنظیمات وارد می شوید. سامسونگ این منو را به سبک بازی های کامپیوتری طراحی کرده و رنگ پردازی آبی آن کاملاً با LED داخل بدنه همخوانی دارد.

 

 

وارد منو که می شوید، به گزینه های مختلفی همچون انتخاب حالت تصویر، تنظیم دستی روشنایی، کنتراست، نرخ رفرش، زمان پاسخدهی پیکسل ها، شدت رنگ مشکی و غیره دسترسی پیدا می کنید و می توانید وضعیت کنونی تصویر را نیز مشاهده کنید.

 

 

سامسونگ سه دکمه کنترلی را هم زیر دستگاه قرار داده که می توانید هرکدام از آنها را به تنظیمات ویژه ای اختصاص دهید و سپس به سرعت آنها را فعال کنید؛ مثلاً یکی برای حالت مطالعه و وب گردی، یکی برای بازی محبوبتان، و دیگری هم برای تماشای فیلم.

 

 

 

 

جالب است بدانید سامسونگ هفت حالت تصویر مختلف را برای مانیتور گیمینگ CFG70 تعریف کرده که در زیر به توضیح هرکدام می پردازیم:

  • High-Brightness: افزایش روشنایی به حداکثر مقدار ممکن
  • FPS: افزایش روشنایی مناطق تیره تصویر برای بهتر دیده شدن دشمنان در بازی های شوتر اول شخص
  • RTS: افزایش دمای رنگ و نسبت کنتراست برای خوانایی بهتر نمایشگر در بازی های استراتژی لحظه ای
  • RPG: حالت بهینه برای اپلیکیشن های گرافیکی سه بعدی و بازی های نقش آفرینی
  • AOS: افزایش نسبت کنتراست برای تجربه بهترین تصویر در بازی های مالتی پلیر آنلاین
  • sRGB: حالت استاندارد برای استفاده معمول از مانیتورها و طراحی گرافیکی
  • Cinema: تنظیم روشنایی و شارپنس برای تماشای محتوای ویدیویی

 

 

یک حالت دیگر به نام «Eye Saver» هم مستقیماً از طریق فشردن دکمه منو در اختیار کاربر قرار می گیرد که با کاهش نور آبی، شرایط را برای مطالعه طولانی مدت نوشته یا وب گردی مهیا می سازد.

 

 

یکی دیگر از قابلیت های برجسته مانیتور گیمینگ CFG70 سامسونگ، پشتیبانی از فناوری انحصاری شرکت AMD به نام فری سینک (FreeSync) است که با تنظیم پویای نرخ رفرش مانیتور بر اساس خروجی کارت گرافیک، تصاویری بدون لرزش و یکپارچه را به وجود می آورد. البته بازی مدل لباس السا برای این کار باید کارت گرافیک های AMD را در اختیار داشته باشید.

با وجود فضای فیزیکی کافی، مانیتور 27 اینچی سامسونگ از اسپیکر داخلی بی بهره است. البته با توجه به جامعه هدف اصلی این محصول، به نظر می رسد کمپانی کره ای تصمیم درستی گرفته چون گیمرها تجهیزات صوتی مخصوص به خودشان را دارند و بلندگوی داخلی هیچگاه رضایت آنها را جلب نخواهد کرد.

کیفیت تصویر

مهم ترین وجه تمایز مانیتور CFG70 سامسونگ با رقبا، استفاده از پنل VA خمیده با تکنولوژی نقاط کوانتومی (Quantom Dot) است. ترکیب این دو فناوری باعث شده تا با یکی از بهترین نمایشگرهای گیمینگ از نظر کنتراست، دقت رنگ و غنای رنگ روبرو باشیم که 125 درصد فضای رنگ sRGB و 70 درصد فضای رنگ Adobe RGB را پوشش می دهد.

 

 

همان ابتدا که مانیتور را از جعبه درآورده و به کامپیوتر متصل می کنید، تصویر چشم نوازی را تحویل شما می دهد اما برای استفاده درازمدت، بهتر است با تنظیمات مختلف آن آشنا شوید تا در هر شرایطی بتوانید بهترین خروجی را تجربه کنید.

اگر بدون فشردن دکمه تنظیمات آن را به چپ یا راست حرکت دهید، می توانید بلندی صدای خروجی هدفون مانیتور را تنظیم کنید و اگر آن را به بالا و پایین حرکت دهید، به تنظیمات میزان روشنایی، کنتراست و شارپنس دست خواهید یافت. این گزینه های دم دستی تا حدودی کارتان را راه می اندازند، اما بهتر است گزینه مناسب در بین تنظیمات پیش فرض نمایشگر را بر اساس سلیقه خود و برای کاربردهای مختلف پیدا کنید.

 

 

ما برای اجرای بازی ها یکی از دو گزینه RTS یا RPG را انتخاب کردیم که رنگ مشکی را به خوبی حفظ کرده و اشباع دیگر رنگ ها را هم به سطح مطلوبی می رساند، در نتیجه محیط بازی بسیار خوش رنگ و بازی لاک زدن جذاب دیده می شود. البته برای بازی های شوتر اول شخص چاره ای ندارید جز اینکه گزینه FPS را انتخاب کنید. در این حالت گاما تا بالاترین سطح ممکن افزایش یافته و کنتراست پایین می آید تا حتی دشمنانی که در سایه کمین گرفته اند را به راحتی ببینید.

 

 

بازی Middle-Earth: Shadow of War به خوبی توانست نرخ رفرش بالا و زمان پاسخدهی سریع پیکسل ها را در این مانیتور به نمایش بگذارد. زمانی که حداکثر فریم ریت بازی را از 30 به 60 یا 120 تغییر دادیم، گیم پلی همانند دموهای بازی به شکل فوق العاده روان به اجرا درآمد.

 

 

با فعال کردن حالت «فری سینک» همه چیز بهتر از قبل می شود و گسستگی بین صحنه ها به حداقل ممکن می رسد. البته اگر سیستم بسیار قدرتمندی در اختیار دارید و اکثر بازی ها را با نرخ فریم بالا و بدون افت اجرا می کند، احتمالاً با فری سینک تغییر چندانی را احساس نخواهید کرد.

با این حال اگر در بازی های سنگین با افت فریم مواجه می شوید، دو حالت را برای استفاده از این فناوری پیش رو دارید؛ یکی گزینه Ultimate Engine برای زمانی که نرخ فریم متغیر اما بالایی را دارید، و دیگری حالت Standard Engine که در شرایط عادی به کمکتان می آید تا نرخ رفرش مانیتور را با خروجی کارت گرافیک هماهنگ کنید.

 

 

یکی از نکات مثبت مانیتور گیمینگ CFG70 سامسونگ، تأخیر بسیار کم ورودی هاست که برای گیمرهای حرفه ای بسیار اهمیت دارد. البته اگر اندکی تأخیر را احساس کردید، می توانید از منوی تنظیمات گزینه Low Input Lag را انتخاب کنید تا با کاهش ناچیز کیفیت تصویر، همان تأخیر جزئی ورودی هم از بین برود.

برای ویرایش تصویر، حالت sRGB بهترین گزینه به شمار می آید چون رنگ ها را با دقت کامل و گاموت عریض به نمایش در می آورد. حالت Cinema اگرچه برای پخش فیلم تنظیم شده، اما با سلیقه ما چندان هماهنگ نبود و ترجیح دادیم تا با تنظیم دستی رنگ مشکی و روشنایی به نتیجه دلخواه برسیم.

 

 

خوشبختانه سامسونگ با استفاده از فناوری اختصاصی خود توانسته نشت نور از کناره های نمایشگر را به حداقل برساند و به همین دلیل تماشای فیلم در محیط تاریک با مانیتور CFG70 بسیار لذت بخش است. البته هنگام استفاده عادی لبه های این نمایشگر اندکی تاریک تر از مابقی قسمت ها دیده می شوند.

جمع بندی

سامسونگ CFG70 یکی از بهترین مانیتورهای گیمینگ در رده قیمتی زیر 400 دلار به حساب می آید. رنگ های چشم نواز، نرخ رفرش بسیار بالا و زمان پاسخدهی کم نظیر پیکسل ها همه آن چیزیست که گیمرها به آن نیاز دارند، اما صفحه خمیده؟ نظرات در این مورد متفاوت است.

 

 

شاید مانیتورهای خمیده در نگاه اول جذاب باشند، اما به نظر می رسد استفاده درازمدت آنها تغییر چندانی در تجربه گیمینگ ندارد. انتخاب این مانیتور سامسونگ در درجه اول به خاطر ویژگی های فنی آن است، نه به خاطر خمیدگی.

بسیاری از کاربران با مشاهده رزولوشن 1080p در فهرست مشخصات این مانیتور از خیر آن می گذرند و در سال 2017 به رزولوشنی کمتر از 4K رضایت نمی دهند. این طرز فکر برای استفاده عمومی از مانیتور به عنوان نمایشگر دسکتاپ کاملاً منطقی است، اما همان طور که می دانید اجرای بازی های سنگین امروزی با رزولوشن 4K و نرخ فریم بالا فقط از عهده کامپیوترهای فوق العاده حرفه ای و گران قیمت بر می آید، به همین دلیل بهتر است با در نظر گرفتن سیستمی که در اختیار دارید نسبت به انتخاب مانیتور اقدام کنید.

 

 

شاید در بازار بتوانید مانیتورهای گیمینگ 144 هرتزی را با قیمت مناسب تری پیدا کنید، اما تقریباً تمامی آنها با پنل های TN ساخته شده اند که از نظر زاویه دید، کنتراست و دقت رنگ، ضعیف تر از پنل VA کوانتومی سامسونگ هستند.

یکی از مشکلات آزار دهنده این محصول سامسونگ، لرزش بیش از اندازه پایه و صفحه است که باید تدبیری برای آن بیندیشید، به خصوص در مواقعی که رقابت سخت و نفس گیری را در فضای آنلاین پیش دارید.

 

 

در مجموع اگرچه قیمت 400 دلار (حدود 1750000 تومان در ایران) برای یک نمایشگر 1080p کمی زیاد به نظر می رسد، اما مانیتور گیمینگ CFG70 با پنل خمیده، ویژگی های فنی برجسته و کیفیت تصویر بسیار خوب، شما را از خریدش راضی خواهد کرد.

نقاط قوت مانیتور گیمینگ CFG70 سامسونگ:
  • پنل VA کوانتومی با کنتراست و دقت رنگ بالا
  • نرخ رفرش بسیار بالا
  • زمان پاسخدهی فوق العاده کم
  • پشتیبانی از فناوری AMD Freesync
  • تنوع درگاه های ورودی
  • تنظیم ساده وضعیت نمایشگر در تمام جهات
  • منوی تنظیمات کاربردی
نقاط ضعف مانیتور گیمینگ CFG70 سامسونگ:
  • اشغال فضای زیاد روی میز
  • لرزش پایه و صفحه
  • قیمت نسبتاً بالا (با توجه به رزولوشن)

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امیر ل 96/12/14:: 8:52 عصر     |     () نظر